Analýza dopravní dostupnosti sociálních služeb Královehradecký kraj

KHK_2011Studii tvoří dvě hlavní části, a to „Dopravní dostupnost ambulantních služeb“ a „Dopravní dostupnost služeb rané péče ve formě terénní a ambulantní“. Součástí je také popis zkušeností se zajištěním dopravní dostupnosti sociálních služeb v zemích EU i v jiných krajích ČR.

První část studie je zaměřena na dopravní dostupnost vybraných ambulantních zařízení na Náchodsku, Rychnovsku a Kostelecku. Bylo provedeno dotazníkové šetření, kde byly zjišťovány informace týkající se dopravy, její bezbariérovosti a jiných souvisejících informací od klientů využívajících služby těchto zařízení i od samotných poskytovatelů. Pro jednotlivá ambulantní zařízení byla testována časová dostupnost veřejnou hromadnou dopravou. Z této analýzy vyplynulo jak je zařízení dostupné VHD v rámci své otevírací doby a kde naopak spoje chybí.

Studie k dispozici zde.

Dále byly vyčísleny finanční náklady, jak z pohledu uživatelů, tak z pohledu samotných poskytovatelů. V této kapitole je také podrobně zmapován současný stav dopravní dostupnosti vybraných sociálních služeb, kdy doprava je zajišťována ze stran poskytovatelů nebo soukromými dopravci v kraji. Na základě analýzy současného stavu bylo následně navrženo pro oblast působnosti zařízení NONA a Cesta Náchod několik možných změn, které mohou zefektivnit dopravu klientů.

Výstupem analýzy je návrh trasy autobusu v regionu Jaroměř – Česká Skalice – Nové Město nad Metují – Náchod. Navrhované řešení by přispělo k úspoře nákladů na dopravu ze strany kraje a uživatelů. Pro zařízení by zavedení trasy autobusu znamenalo úsporu času, kterou mohou věnovat práci s klienty služeb.

V rámci druhé části byla posuzována dopravní dostupnost služeb rané péče. Stejně jako v předchozí kapitole zde byla popsána dopravní dostupnost ambulantní formy služby pro klienty, a to veřejnými prostředky a individuální dopravou.

U terénní formy bylo navrženo teritoriální dělení působnosti zařízení na území Královéhradeckého kraje. Navržená řešení přináší finanční úspory, které budou dosaženy zkrácením tras dojezdů za klienty a zachovávají dostupnost a kvalitu služeb pro uživatele. Ušetřené prostředky mohou být použity na rozšíření kapacit služeb rané péče.