Page 200 - Odborna_publikace_PTV
P. 200
př. Kr., obsahují modlitby, mytologická vyprávě- ukrývajících se podél obchodních cest. Tyto až
ní, hymnické zpěvy a návody k obětem). Přesto explozivně akcelerované změny v ekonomické
se tímto způsobem Indie dopracovala k velice základně společnosti vyvolávají nejen ztrátu jis-
„moderním“ konceptům, jako je buddhismus, tot, ale i idejí, a logicky dochází k hledání nové
daleko dřív než v jiných částech světa a v jiných filosofie a náboženství, proto, Buddhův (i Ma-
kulturách. Buddha (podle srílanské tradice vyva- havírův) příběh šířil nečekaně rychle, zejména
nul v Kušinagare roku 543 př. Kr.) a jeho mladší u bezbranných, kastovním systémem drcených
vrstevník Mahavíra (zakladatel džinizmu) putují vesničanů – bezzemků migrujících do měst.
krajinou od města k městu po dobře udržova- Zejména jim dává protikastovní buddhismus
ných silnicích a kolem sebe shromažďují tisíce možnost sociálně se rehabilitovat a společensky
posluchačů. Doba pro takový počin byla plna se zapojit. První mnišské komunity měly vlastně
napětí a těhotná novými idejemi, protože prá- charakter výrobních družstev (mniši a mnišky
vě v tom čase dochází k významné diferenciaci sídlící na okraji velkých měst pracovali a zhotovo-
společnosti nového typu, růstu bohatství rádžů vali produkty pro městský trh, čímž získávali zpět
a velkých obchodníků v konfrontaci s nesmír- ztracenou sociální jistotu a bezpečnost). Buddho-
nou bídou většiny příslušníků zejména měst- vo učení se tak stává populárním a nabývá cha-
ských komunit (zoufalství je pravým vyjádřením rakter filosofické-teosofické koncepce. Nejdůle-
stavu společnosti). Dochází tedy k rozvratu sta- žitějšími prvky a východiskem Buddhova učení
ré zemědělské společnosti, své postavení upev- jsou 4 vznešené pravdy.
ňují KASTY a vzniká obrovská masa deziluzí Čínská filosofie vznikla v prostředí tisíciletí oby-
týraných bezzemků, žebráků, nádeníků, lupičů dleného, velice autochtonního území (poříčí Žlu-
té řeky) a Číňané rozšiřovali své území zejména
4 VZNEŠENÉ PRAVDY asimilací cizích etnických skupin, z čehož je
zřejmé, že nemuseli vést ničivé a často zdlou-
1. Existuje utrpení havé dobyvatelské války. Mnoho rysů čínské
2. Utrpení má svůj vznik a původ společnosti je v ní zakotveno již od starověku
a přetrvaly až doposud (Číňané by zřejmě odsu-
3. Existuje zánik utrpení zovali, nebo možná nechápali Perikleovu oslav-
4. Existuje cesta vedoucí k zániku utrpení nou řeč na Atény [podle Tukydidova podání],
v níž prezentuje, jak Atéňané žijí dobře a nemu-
sejí se věnovat zemědělství, jelikož mohou vše
200