Page 200 - Odborna_publikace_PTV
P. 200

př. Kr., obsahují modlitby, mytologická vyprávě-   ukrývajících se podél obchodních cest. Tyto až
                    ní, hymnické zpěvy a návody k obětem). Přesto      explozivně akcelerované změny v ekonomické
                    se tímto způsobem Indie dopracovala k velice       základně společnosti vyvolávají nejen ztrátu jis-
                   „moderním“ konceptům, jako je buddhismus,           tot, ale i idejí, a logicky dochází k hledání nové
                    daleko dřív než v jiných částech světa a v jiných  filosofie a náboženství, proto, Buddhův (i Ma-
                    kulturách. Buddha (podle srílanské tradice vyva-   havírův) příběh šířil nečekaně rychle, zejména
                    nul v Kušinagare roku 543 př. Kr.) a jeho mladší   u bezbranných, kastovním systémem drcených
                    vrstevník Mahavíra (zakladatel džinizmu) putují    vesničanů – bezzemků migrujících do měst.
                    krajinou od města k městu po dobře udržova-        Zejména jim dává protikastovní buddhismus
                    ných silnicích a kolem sebe shromažďují tisíce     možnost sociálně se rehabilitovat a společensky
                    posluchačů. Doba pro takový počin byla plna        se zapojit. První mnišské komunity měly vlastně
                    napětí a těhotná novými idejemi, protože prá-      charakter výrobních družstev (mniši a mnišky
                    vě v tom čase dochází k významné diferenciaci      sídlící na okraji velkých měst pracovali a zhotovo-
                    společnosti nového typu, růstu bohatství rádžů     vali produkty pro městský trh, čímž získávali zpět
                    a velkých obchodníků v konfrontaci s nesmír-       ztracenou sociální jistotu a bezpečnost). Buddho-
                    nou bídou většiny příslušníků zejména měst-        vo učení se tak stává populárním a nabývá cha-
                    ských komunit (zoufalství je pravým vyjádřením     rakter filosofické-teosofické koncepce. Nejdůle-
                    stavu společnosti). Dochází tedy k rozvratu sta-   žitějšími prvky a východiskem Buddhova učení
                    ré zemědělské společnosti, své postavení upev-     jsou 4 vznešené pravdy.
                    ňují KASTY a vzniká obrovská masa deziluzí         Čínská filosofie vznikla v prostředí tisíciletí oby-
                    týraných bezzemků, žebráků, nádeníků, lupičů       dleného, velice autochtonního území (poříčí Žlu-
                                                                       té řeky) a Číňané rozšiřovali své území zejména
                  4 VZNEŠENÉ PRAVDY                                    asimilací cizích etnických skupin, z čehož je
                                                                       zřejmé, že nemuseli vést ničivé a často zdlou-
                    1. Existuje utrpení                                havé dobyvatelské války. Mnoho rysů čínské
          2.  Utrpení má svůj vznik a původ                            společnosti je v ní zakotveno již od starověku
                                                                       a přetrvaly až doposud (Číňané by zřejmě odsu-
                3. Existuje zánik utrpení                              zovali, nebo možná nechápali Perikleovu oslav-
     4. Existuje cesta vedoucí k zániku utrpení                        nou řeč na Atény [podle Tukydidova podání],
                                                                       v níž prezentuje, jak Atéňané žijí dobře a nemu-
                                                                       sejí se věnovat zemědělství, jelikož mohou vše

200
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205