Page 198 - Odborna_publikace_PTV
P. 198
stor na tzv. mikrosvět (elementární částice tvoří- 7.2.1 Filozofie
cí pozorovanou hmotu a nepozorovatelná pole),
náš bezprostředně pozorovaný svět (svět hmoty, Před asi 25 stoletími si Thalés z řeckého Milétu
jejíž podstata vzešla z vývoje Země a okolního položil otázku, odkud se vzal svět, který nás
Univerza) a makrosvět kosmu (pozorovatel- obklopuje, jaký je jeho prazáklad, co tvoří jeho
ný i nepozorovatelný obraz „nebes“). Myšlení podstatu (ne že byl prvním člověkem, který to
a myslitelé však nemohli sebe izolovat a uzavřít udělal, ale je prvním o kterém to nezpochybni-
do prostoru mimo lidi, proto jejich pozorová- telně víme). Jeho odpovědí, kterou rovněž známe,
ní muselo vyústit i do vytvoření systemologie bylo posouzením vnímaného a viditelného, pro-
společenského bytí člověka v lidské společnosti. tože považoval vodu za prazáklad bytí na Zemi,
Poznání a poznávání podstaty a souvislostí vy- což z biologického pohledu člověka je správné
tvářejí prostor pro zdokonalování všech lidských a historií evoluce podložené tvrzení. Dnes víme,
činností, a tak se filosofie stala první vědou; jí že ani řecká filosofie nebyla první a pomineme-li
vděčíme za vznik jiných věd, které ovlivnily nám neznámé filosofické a myšlenkové postupy
smysl člověka pro systematičnost a vytvoření ná- Aztéků a jiných možná, jim předcházejících civi-
strojů dalšího materiálního zdokonalování skrze lizací dnešního amerického kontinentu, pak se
techniku a technologie. Nové nástroje pomáhaly můžeme obrátit k filosofii indické, která je podle
při odhalování nových postupů, jež dnes nazý- našich dnešních znalostí, byť ne písemně zazna-
váme METODY. Tento postup neustálého rozši- menaných, nejstarší lidskou filosofií, která zřej-
řování lidských obzorů a zdokonalování nástro- mě nebyla ovlivněna jinými civilizačními vlivy
jů pozorování i nástrojů intuitivních a logických, a filosofiemi, a filosofii čínské, písemně a v tradi-
jako je matematika, umožňuje další a jiné pohle- ci perfektně zaznamenané. To je bezesporu zají-
dy na realitu kolem nás, což naopak obohacuje mavé i proto, že až do 17. století byla Čína vědec-
podstatu poznání, která je páteří filosofie. Proto ky a technicky pokročilejší než Evropa (zjevně
jsme přesvědčeni, že řetězec vytváření lidských i mnohem pokročilejší než Indie) a evropský
potřeb (podnikání) začíná a končí ve filosofii dynamizmus začal až velkými zámořskými ob-
a pokusíme se základní črty tohoto řetězce po- jevitelskými cestami a přechodem od prvotní
psat a vysvětlit v následujících částech. akumulace kapitálu k primitivní průmyslové vý-
Smrtelníci na počátku nedostali ve všem návod od bohů, nýbrž sami si
stálým učením nacházejí, co je pro ně lepší.
(XENOFANEÉS)
Vznešený muž je vyvážený a prostý, ale malý člověk se staví proti vyváže-
nosti a prostotě. Postoj vznešeného muže k vyváženosti a prostotě vyplývá
z toho, že jedná v souladu s požadavky doby. Postoj malého člověka k vyvá-
ženosti a prostotě vyplývá z toho, že se ničeho nestrachuje.
(Čung-ni/KONFUCIUS)
198