Page 198 - Odborna_publikace_PTV
P. 198

stor na tzv. mikrosvět (elementární částice tvoří- 7.2.1	Filozofie
     cí pozorovanou hmotu a nepozorovatelná pole),
     náš bezprostředně pozorovaný svět (svět hmoty, Před asi 25 stoletími si Thalés z řeckého Milétu
     jejíž podstata vzešla z vývoje Země a okolního položil otázku, odkud se vzal svět, který nás
     Univerza) a makrosvět kosmu (pozorovatel- obklopuje, jaký je jeho prazáklad, co tvoří jeho
     ný i nepozorovatelný obraz „nebes“). Myšlení podstatu (ne že byl prvním člověkem, který to
     a myslitelé však nemohli sebe izolovat a uzavřít udělal, ale je prvním o kterém to nezpochybni-
     do prostoru mimo lidi, proto jejich pozorová- telně víme). Jeho odpovědí, kterou rovněž známe,
     ní muselo vyústit i do vytvoření systemologie bylo posouzením vnímaného a viditelného, pro-
     společenského bytí člověka v lidské společnosti. tože považoval vodu za prazáklad bytí na Zemi,
     Poznání a poznávání podstaty a souvislostí vy- což z biologického pohledu člověka je správné
     tvářejí prostor pro zdokonalování všech lidských a historií evoluce podložené tvrzení. Dnes víme,
     činností, a tak se filosofie stala první vědou; jí že ani řecká filosofie nebyla první a pomineme-li
     vděčíme za vznik jiných věd, které ovlivnily nám neznámé filosofické a myšlenkové postupy
     smysl člověka pro systematičnost a vytvoření ná- Aztéků a jiných možná, jim předcházejících civi-
     strojů dalšího materiálního zdokonalování skrze lizací dnešního amerického kontinentu, pak se
     techniku a technologie. Nové nástroje pomáhaly můžeme obrátit k filosofii indické, která je podle
     při odhalování nových postupů, jež dnes nazý- našich dnešních znalostí, byť ne písemně zazna-
     váme METODY. Tento postup neustálého rozši- menaných, nejstarší lidskou filosofií, která zřej-
     řování lidských obzorů a zdokonalování nástro- mě nebyla ovlivněna jinými civilizačními vlivy
     jů pozorování i nástrojů intuitivních a logických, a filosofiemi, a filosofii čínské, písemně a v tradi-
     jako je matematika, umožňuje další a jiné pohle- ci perfektně zaznamenané. To je bezesporu zají-
     dy na realitu kolem nás, což naopak obohacuje mavé i proto, že až do 17. století byla Čína vědec-
     podstatu poznání, která je páteří filosofie. Proto ky a technicky pokročilejší než Evropa (zjevně
     jsme přesvědčeni, že řetězec vytváření lidských i mnohem pokročilejší než Indie) a evropský
     potřeb (podnikání) začíná a končí ve filosofii dynamizmus začal až velkými zámořskými ob-
     a pokusíme se základní črty tohoto řetězce po- jevitelskými cestami a přechodem od prvotní
     psat a vysvětlit v následujících částech.      akumulace kapitálu k primitivní průmyslové vý-

       Smrtelníci na počátku nedostali ve všem návod od bohů, nýbrž sami si
                         stálým učením nacházejí, co je pro ně lepší.
                                          (XENOFANEÉS)

      Vznešený muž je vyvážený a prostý, ale malý člověk se staví proti vyváže-
     nosti a prostotě. Postoj vznešeného muže k vyváženosti a prostotě vyplývá
     z toho, že jedná v souladu s požadavky doby. Postoj malého člověka k vyvá-

               ženosti a prostotě vyplývá z toho, že se ničeho nestrachuje.
                                     (Čung-ni/KONFUCIUS)

198
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203