Page 202 - Odborna_publikace_PTV
P. 202
či Nebes/Tao (transpozice naší představy Boha). z Nazaretu = Kristus). To znamená, že naše kul-
Dějiny čínské filosofie jsou zásadně odlišné od tura je nesmírně teokratická a obecně vyžadující
historie dějin filosofie indické a evropské. Ani tuto podřízenost se zachováním a nejvyšší prio-
v nejstarší vrstvě čínské kultury nemáme do- ritou především v oblasti materiální svobody se
klady o existenci polyteistického mytologické- světskou podřízeností vládě politiků, materiálně
ho systému a badatelé se většinou shodují, že ekonomickou oligarchií podporovanou sku-
v čínském pravěku hrál rozhodující úlohu ša- pinou volených zástupců (starověká evropská
manizmus, tedy ideologie skoro vylučující roz- koncepce patricijských zástupců v politickém
pracování a zavedení klasického mytologického sboru „volených“ zástupců, např. římský senát).
systému známého z jiných části našeho světa. Podle starořeckého konceptu lásky k moudros-
V jednom z raných literárních děl (Jaro a pod- ti (filein = milovat + sophiá = moudrost), což
zim) se můžeme dočíst, že „Cesta Nebes/Tao pro Řeky znamenalo kladení si otázek a pokusy
je vzdálená, zatímco Cesta člověka je blízká …“ o jejich neustálé zodpovídání s vyjasněným mís-
Proto možná ani nepřekvapuje, že čínská filoso- tem člověka v soustavě známého světa (přírody,
fie se od počátků konstituovala jako nereligiózní, společnosti, kosmu), s využitím abstraktního
nespekulovala o náboženství a prakticky byla myšlení. Vznikla především ucelená koncepce
ateistická. Čína již dnes má nesmírně významné o řádu světa a jeho souvislostech (dialektický
globální postavení a proto může i čínská filoso- vztah jeho součástí). Řecká filosofie od začátku
fie hrát daleko významnější roli v životě celého vystupuje jako schopnost lidského myšlení, kte-
lidského společenství. V důsledku již dávnověké ré dokáže zobecnit, třídit dílčí poznatky, uspo-
absence jakýchkoli kněžských kast (víc jak 4000 řádat pojmy, vidět jevy v jejich jedinečnosti
let) byrokratický aparát státu, jako prostředku a vzájemných vztazích a souvislostech. První
komunitní/občanské ochrany, nabývá zaměstna- mílétští filosofové si kladli otázky a hledali od-
neckého charakteru blízkého dnešnímu byrokra- povědi ohledně přírody (v dějinách filosofie se
tickému systému lidských společenství 21. století. o tomto období hovoří jako o kosmologickém
Náš soudobý globalizovaný svět se však řídí pře- [o povaze vesmíru]). Jejich přínosem v čele
devším východisky vzniklými v antickém Řecku, s Míléťanem Thalétem byla sice nesystemizova-
typicky materializovanou filosofií spolu s židov- ná, ale vědomá matematizace pozorované pří-
skou monoteistickou tradicí přerostlou v křes- rody. Systematicky se jí věnoval Pýthagorás ze
ťanskou kulturu všemohoucího a lidem odpou- Samu spolu se svými žáky. V jejich interpretaci
štějícího Boha, skrze lidského božího syna (Ježíš se matematika stává „majetkem“ většího počtu
lidí. Pýthagorás se svým zájmem o matematiku
202