Page 199 - Odborna_publikace_PTV
P. 199

7 VĚDA, TECHNIKA A TECHNOLOGIE, SOUČÁST LIDSKÉHO PŮSOBENÍ V PODNIKÁNÍ

robě potřebné k zajištění dopravy s obchodova-      zemědělského obyvatelstva je nemohla
ným cizokrajním zbožím, a tedy akcelerovaným        zotročit, jelikož fungovala na principu
obchodem, který nemohl v masovém měřítku            periodického přerozdělování půdy
fungovat bez úvěrů pro zámořské investice. To       jako hodnotového ekvivalentu práce.
vlastně potvrzuje hospodářskou prosperitu im-       Nad zemědělci stál však despotický
periálních mocností a moc tvořící se buržoazie      stát (nerozhodovalo, zda byl ovládán
ještě před převzetím moci politické. Proto mno-     samovládcem nebo skupinami nejvyš-
ho autorů považuje evropský vývoj spíše za ano-     ších úředníků a kněží). V Evropě byla ta-
mální než filosoficky a ekonomicky evoluční, ač-    kovou civilizací ještě Mykénská na rozhraní
koli Fridrich Engels tvrdí, že takový byl evropský  2. a 3. tisíciletí př. Kr. a k vybočení z takového
vývoj již v době antického otrokářství.             zaměření civilizace došlo v antickém Řecku,
Po tisíciletém období, které se občas nazývá        což vedlo k vytvoření feudalismu a posléze
NEOLITICKOU REVOLUCÍ, se nastavují spo-             k neuvěřitelnému a s jinými kulturami nepo-
lečensko-ekonomické poměry zemědělských ob-         rovnatelnému úpadku středověku.
lastí ve formaci, kterou Karl Marx nazývá „asij-    Indická filosofie (podobně jako čínská a ev-
ský výrobní způsob“ (asi od konce 5. do poloviny    ropská) vzniká v období ztráty jistoty člověka
2. tisíciletí př. Kr.). Tento výrobní způsob spo-   související s postupným rozpadem
číval v kooperaci velikého počtu zemědělských       mytologie. V Indii má tento
obyvatel při budování složitých a nesmírně ná-      koncept zcela neopakovatelné
kladných (zejména na pracovní sílu nákladných)      znaky přeživší dodneška jako
zavlažovacích a melioračních systémů. Základní      svébytná kultura (cca již ve
výrobnou jednotkou byla občinová vesnice (do-       2. tisíciletí př. Kr.). K zacho-
dnes nazýváme příslušníka nějaké obce obča-         vání myšlenkových postupů
nem) a koordinátorem společensky nutné práce        a konceptů v Indii neby-
přesahující rámec a možnosti jednotlivé občiny      lo potřeba psaného textu,
byl přísně hierarchizovaný a centralizovaný stát.   protože se velice dlouho
Takové společenské poměry (společenské zříze-       předávaly uvnitř komunit
ní) neumožňovaly masové uplatnění práce otro-       verbálním způsobem (prv-
ků pro společensky nutnou práci (otrok byl jen      ními doloženými indickými
znakem přepychu rodin na vrcholu společenské-       literárními prameny jsou védy
ho řebříčku). Patriarchální společnost s masami     vzniklé mezi lety 1500 až 1200

                                                                    Obr. 7.1
                                                    Thaletova kružnice spolu

                                                        se svým objevitelem,
                                                          Thaletém z Milétu
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204