Page 199 - Odborna_publikace_PTV
P. 199
7 VĚDA, TECHNIKA A TECHNOLOGIE, SOUČÁST LIDSKÉHO PŮSOBENÍ V PODNIKÁNÍ
robě potřebné k zajištění dopravy s obchodova- zemědělského obyvatelstva je nemohla
ným cizokrajním zbožím, a tedy akcelerovaným zotročit, jelikož fungovala na principu
obchodem, který nemohl v masovém měřítku periodického přerozdělování půdy
fungovat bez úvěrů pro zámořské investice. To jako hodnotového ekvivalentu práce.
vlastně potvrzuje hospodářskou prosperitu im- Nad zemědělci stál však despotický
periálních mocností a moc tvořící se buržoazie stát (nerozhodovalo, zda byl ovládán
ještě před převzetím moci politické. Proto mno- samovládcem nebo skupinami nejvyš-
ho autorů považuje evropský vývoj spíše za ano- ších úředníků a kněží). V Evropě byla ta-
mální než filosoficky a ekonomicky evoluční, ač- kovou civilizací ještě Mykénská na rozhraní
koli Fridrich Engels tvrdí, že takový byl evropský 2. a 3. tisíciletí př. Kr. a k vybočení z takového
vývoj již v době antického otrokářství. zaměření civilizace došlo v antickém Řecku,
Po tisíciletém období, které se občas nazývá což vedlo k vytvoření feudalismu a posléze
NEOLITICKOU REVOLUCÍ, se nastavují spo- k neuvěřitelnému a s jinými kulturami nepo-
lečensko-ekonomické poměry zemědělských ob- rovnatelnému úpadku středověku.
lastí ve formaci, kterou Karl Marx nazývá „asij- Indická filosofie (podobně jako čínská a ev-
ský výrobní způsob“ (asi od konce 5. do poloviny ropská) vzniká v období ztráty jistoty člověka
2. tisíciletí př. Kr.). Tento výrobní způsob spo- související s postupným rozpadem
číval v kooperaci velikého počtu zemědělských mytologie. V Indii má tento
obyvatel při budování složitých a nesmírně ná- koncept zcela neopakovatelné
kladných (zejména na pracovní sílu nákladných) znaky přeživší dodneška jako
zavlažovacích a melioračních systémů. Základní svébytná kultura (cca již ve
výrobnou jednotkou byla občinová vesnice (do- 2. tisíciletí př. Kr.). K zacho-
dnes nazýváme příslušníka nějaké obce obča- vání myšlenkových postupů
nem) a koordinátorem společensky nutné práce a konceptů v Indii neby-
přesahující rámec a možnosti jednotlivé občiny lo potřeba psaného textu,
byl přísně hierarchizovaný a centralizovaný stát. protože se velice dlouho
Takové společenské poměry (společenské zříze- předávaly uvnitř komunit
ní) neumožňovaly masové uplatnění práce otro- verbálním způsobem (prv-
ků pro společensky nutnou práci (otrok byl jen ními doloženými indickými
znakem přepychu rodin na vrcholu společenské- literárními prameny jsou védy
ho řebříčku). Patriarchální společnost s masami vzniklé mezi lety 1500 až 1200
Obr. 7.1
Thaletova kružnice spolu
se svým objevitelem,
Thaletém z Milétu