Page 8 - Rukovet_WEB
P. 8
chybí mnoho základních poznatků o životě formací a parametrů, které si nakonec mohou
v souvislostech a souvztažnostech mezi všemi přečíst na internetu kdykoliv. Vzdělání dnes
biologickými tvory na planetě Zemi a přírod- tedy nemotivuje duchovní schopnosti, ale pou-
ními zákony zde panujícími. Alarmující jsou ze rozum a to je únavné a jednostranné, stejně
také hlasy, které odevšad zaznívají o tom, že jako se učit telefonnímu seznamu nazpaměť,
jsou již vyčerpány personální rezervy zdatných, ačkoliv ho vytištěný držíme v ruce.
vzdělaných a univerzálních odborníků. Zdá Zdá se, že právě zde tkví zásadní část problému.
se, že postupně odchází generace odborníků, V tomto důsledku můžeme ztrácet rychlost ve
kteří byli pro různé obory nutné pro kvalitní vývoji společnosti, která je závislá na nových
rozvoj a hospodaření v naší zemi dobře připra- poznatcích vědy, právě nedostatkem výše zmi-
veni. Otázkou, která zde vyvstává je, zdali uni- ňovaných univerzálních vědců, jednostranným
verzální vědci nevymizeli právě z důvodu dnes přepěstováním jen rozumových dovedností
jednostranně přepěstovaného rozvoje vzdělání, s omezením a oploštěním duchovních schop-
od fyziků-filozofů bádajících hluboce a zodpo- ností, které však člověka postavily na vrchol
vědně o smyslu lidské existence, odkrývajíce biologického řetězce a odlišují ho od ostatních
tím tajemství všeho stvořeného a používajících biologických druhů na planetě.
k tomu matematiku a fyziku, směrem k dneš- Mnoho dětí a mladých lidí má často oprávně-
ním vědcům fyzikům-technikům hledajícím né obavy z nezvládnutí nástrojů odhalujících
smysl všeho právě jen v matematice, fyzice či tajemství vědy. Myslí tím matematiku a před-
technologickém postupu, domnívajíce se, že měty s matematikou provázané, jako je fyzika
nic jiného je nemůže ohromit. Žijí v přesvěd- a chemie. Matematika a fyzika přestaly být
čení, že filozofie a matematika spolu nesouvisí. totiž pro děti příběhy k rozluštění, nehledají
Tedy pravý opak těch tolik potřebných univer- a neodhalují tajemství věcí, jen počítají, kal-
zálních vědců. Duchovní smysl a rozměr všech kulují a to je pro děti nepřirozené, fantazie je
věcí je tím dnes zcela odtržen od přírodních zá- ubita na úkor rozumu a to skutečně přitažlivé
konů, jakoby snad existovaly jen samy za sebe. není. Matematika je účinný nástroj člověkem
Možná proto je dnes tak málo nových univer- vytvořený pro popis a pochopení pravidel, kte-
zálních osobností, možná proto dnes mladí lidé rá obecně nazýváme přírodními zákony, a která
nemají zájem o vzdělání. Nikdo jim nenabízí existují i mimo naše vědomí a vnímáme je spíš
možnost hledání pravdy o všem, co jest, inten- jako přirozenou součást své vlastní existence.
zivněji a v širších rozměrech. Dnes nabízíme
pouze shromažďování jakýchsi technických in-