Page 12 - Rukovet_WEB
P. 12
zrcadlo dění všech životních principů v pro- ciologie, právo apod. Dnešní řevnivost oborů
storu a čase, kde jsme se spolu poznali, a jako společenských a přírodních + technických věd
důkaz, že jsme zde také působili. není na místě, ne kvůli pocitům důležitosti jed-
Úlohou vědy je poznávání principů fungová- notlivých aktérů (což bylo, je a bude způsobeno
ní všeho, co je poznatelné a co nás obklopuje. mohutností ega lidských aktérů), ale zejména
Úlohou techniky a technologií je nastolení kvůli souvztažnosti vazeb v systému znalostí
rovnováhy mezi rostoucími požadavky lidí a vědění lidstva jako celku (dnes známý jako
a udržitelností přírodních zdrojů nesloužících holistický přístup).
jen lidem, ale celé přírodě. Což je asi jen jedna Technická vyspělost člověka není dále možná
polovina toho, co musíme zvládnout, možná ta bez filosofického propojení a rozvíjející se intu-
lehčí. Moudrost však potřebujeme proto, aby- ice spojující souvislosti z mnoha vědních oborů.
chom začali jako lidstvo poměrně významně DOUFEJME, ŽE BUDEME SCHOPNI VYBU-
regulovat svá vlastní sobecká očekávání, a to DOVAT TAKOVÉ SPOLEČENSKÉ A MATE-
není možné bez vstoupení do sebe a přijetí jiné RIÁLNÍ HIERARCHICKÉ SYSTÉMY, KTERÉ
životní filosofie, než dosavadní zhmotnělé my- BUDOU VE PROSPĚCH ČLOVĚKA I PLA-
šlení. To je pro lidstvo dnešní doby nesmírně NETY, která člověku umožňuje exi-
těžké evoluční přetváření a logicky vyvolává stenci. V tomto procesu na prvním místě
odpor proti takové změně oproti přepěstova- stojí moudrost. A pokud je mi známo, toho-
nému výhradně rozumovému myšlení, na něž to stavu není možné dosáhnout bez vzdělává-
jsme v Evropě zvyklí již po tisíce let. Tato sku- ní a bez těch nejlepších průvodců vzdělanosti,
tečnost se musí odrazit i v tzv. společenských učitelů jako národních buditelů a obroditelů.
vědních disciplínách, jako je ekonomie, so-