Page 6 - Rukovet_WEB
P. 6
Úvod
doc. Ing. Peter Ponický, Ph.D.
Pro malé dítě je na světě mnoho tajemství k roz-
luštění, počínaje mystikou pohádek a pokraču-
jíce náboženskými představami, které učíme
děti v rodinách. Odkrýváním tajemna o fungo-
vání okolního světa pokračuje naše poznávání
dále a prohlubuje se přes „obrazy“ postřehů
z vycházek, televizních pořadů, ale především
prožíváním společných zážitků ze školky a ško-
ly. V této souvislosti se dnes také hodně mlu-
ví o tom, jak ovlivňuje následný vývoj dítěte
chování matek v prenatálním a postnatálním
čase života dítěte, jak důležité je toto období
pro vytváření si budoucích citových vazeb a jak
velký vliv má na děti kvalitní citové působe-
ní. Aktuálním tématem k zamyšlení se nám to
však stává až v době civilizační krize způsobené
mimo jiné také zapomenutím na tisícileté tra-
dice a zvyky našich předků, které jsme zašlapali
pod zem a nyní nemůžeme nalézt odpovědi na
smysl a cíl životní pouti.
Před obdobným problémem se zapomětlivostí
dnes stojíme i ve školském vzdělávacím systé-
mu. To znamená znovu si vzpomenout na to,
co bylo na počátku touhy po poznání všeho-
míra nebo chcete-li veškerenstva, která vyús-
tila v touhu aspirovat a tudíž potřebu vzdělá-
vat se. Společnost, kterou dnes považujeme za
rozvinutou, stojí však převážně na technickém