Page 10 - Rukovet_WEB
P. 10

lovač částic v Evropské částicové laboratoři      historie dokázala, že jsou cestou hledání nej-
v CERNu. Erupce větší sopky nejenže zastaví       lepšího řešení, jenž nazýváme evolucí dlou-
leteckou dopravu, ale může velice negativně       hou možná miliardy let. Nestačí pouze uznat,
ovlivnit plodící schopnost půdy, na níž jsme      že tato pravidla jsou, to by znamenalo vrátit
závislí celým potravinovým řetězcem. Historie     se k životu ostatních biologických tvorů, kteří
ukázala, že v minulosti jsme uměli jako lidstvo   jen užívají prostředí, pro které byli vytvořeni a
s těmito silami vždy nebezpečně zatočit.          popřít tak cca 10 000 let „lidského“ působení
Příroda má samoočistný mechanizmus, který je      na Zemi. Člověk na vrcholu živých tvorů této
evolučně spjat s přirozeně pomalými transfor-     planety je a chce být tvůrcem svého životního
mačními jevy. Působení člověka má však jinou      prostředí a proto musí najít své místo nebo
časovou konstantu, proto musí právě člověk za     chcete-li koexistenci se zákony a pravidly vy-
pomoci znalostí o přírodě a veškerenstva po-      tvořenými v prenatálním vesmíru po velkém
moct, což vyžaduje ovšem dokonalou znalost        třesku a tvořícími systém stavebních kamenů
a disciplínu. Zachování tempa civilizačního       našeho hmotného světa. Nemůžeme nerespek-
rozvoje a akcelerace systémů ochrany a obnovy     tovat vlastnosti a schopnosti elementárních
přírody je bytostně závislé na schopnosti člově-  částic hmoty, když jsou i stavebními prvky kaž-
ka oba tyto procesy znát a zvládnout je usku-     dého lidského tvora a jeho produktu.
tečnit. Znamená to nejen vychování odborní-       Na začátku jsem se zmiňoval o roli rodičů, resp.
ků pro průmyslová odvětví a služby, ale navíc     matky při vytváření základních citových vjemů
mohutnou „armádu“ odborníků pracujících           a následných interakcích při poznávání tajem-
na ochraně a obnově ekosystému naší planety.      ství života pozorovatelného pro děti už v útlém
To znamená nejen zastavit pokles jejich množ-     věku. Jak se zdá, musí být k rozvoji osobnosti
ství, ale výrazně navýšit počet vědců, inženýrů,  člověka při odhalování nových poznatků a po-
techniků a terénních pracovníků pro ochranu       stupů přítomen cituplný, neboli duchaplný člo-
a obnovu přírody. Jednostranným, to znamená       věk vytvářející můstek poznání mezi okolním
rozumově technickým, chápáním světa se to         světem a člověkem – dítětem jenž poznává. Za-
však nestane, jak je doposavad vidno.             pojit jak emocionální, tak praktické zkušenos-
Tajemství stvoření je před námi ukryto pod        ti, neboť jen vlastní zkušenost poznávajícího
pláštěm přírodních zákonů a pravidel, které       prožitím, to znamená citovým prožhavením,
musíme bezpodmínečně respektovat, jelikož         vytváří brány k poznání otevřeně aktivující
                                                  i paměťové registry našeho mozku. Podobně
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15