Page 16 - Rukovet_WEB
P. 16
Jaké jste měl v mládí učitele? výuky jsou praktická cvičení a experimenty,
Na základní i střední škole jsem měl skvě- také dostatečný stupeň náročnosti pedagoga
lé učitele fyziky a matematiky. Ale velice rád na žáky. Pochopitelně je nutný spravedlivý
vzpomínám i na profesory jazyků. Problémy a chápající přístup k žákům a podpora jejich
s gramatikou jsem tehdy kompenzoval slohy, zájmů, ať už formou zapojení do různých sou-
četbou a čtenářskými deníky. Češtinář nás se- těží, olympiád nebo středoškolských prací. Za
znamoval i s autory a texty, které byly v té době sebe můžu říci, že mě studium postupně stále
politicky potlačované, a nejen proto pro mě více a více bavilo. Mít možnost chodit na před-
tím velice zajímavé. Na střední škole jsem ode- nášky profesora Kvasnici, který byl žákem Lan-
bíral ruské časopisy zaměřené na astronomii daua a přednášel skvěle, bylo pro mne opravdu
a kosmonautiku, takže jsem intenzivně četl potěšením. Na univerzitě se mi líbil student-
texty i v ruštině. Měl jsem rád historii a váleč- ský život na koleji. Kromě odbornějších zájmů
né romány, které jsem četl dokonce i v ruském jsme organizovali první československý sci-fi
originále. Díky zmíněné námaze se mi vždy klub Villoidus, chodil jsem pozorovat oblohu
dařilo držet jazyky mezi jedna až dvě, i když na petřínskou hvězdárnu a také do divadla Se-
jsem na ně spíše tvrdý. Později, když jsem se mafor, měl jsem rád folkové koncerty. Ale to už
začal více věnovat psaní, se mi všechny tyhle jsme se dostali někam jinam.
dovednosti a znalosti hodily. Vzhledem k blíz-
kosti hranic s Polskem, a také k tomu, že na Studentská léta jsou skvělá doba.
polské televizi dávali v té době sci-fi seriály Potom přišlo zaměstnání.
jako je Star Trek nebo Měsíční základna Alfa, Kde jste začal pracovat po škole?
jsem v té době intenzivně sledoval i polskou Už svou diplomovou práci jsem dělal v Ústa-
TV. Vědecko-fantastická témata byla tenkrát vu jaderné fyziky AV ČR. Práce byla věnová-
jedním z mých nejoblíbenějších žánrů. Na vy- na zkoumání struktury jader pomocí detekce
soké škole jsem dokonce překládal SF povídky záření gama, které vyzařují, když se zbavují
z polštiny a možná i díky tomu jsem také z ja- přebytečné energie. Jádro je kvantový objekt
zyků nakonec získával velmi dobré známky. a zbavuje se energie vyzařováním fotonů gama
Na co by se, podle Vás, měli učitelé zaměřit? s přesně danou energií. Záření gama tak nese
Vždy je důležité, aby byl vyučující na základní, přesnou informaci o stavbě konkrétního jádra.
střední nebo vysoké škole zanícený pro svou Velmi mě tehdy potěšilo, že výsledky z mé di-
práci. To se prostě pozná. Klíčovým prvkem plomky se publikovaly. Naměřená data se sta-
la součástí knihoven spektrometrických dat