Page 8 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 8
jekt »Poznej tajemství vědy«

Stáže pedagogů Výzkumný ústav vodohospodářský
T. G. Masaryka , v. v. i.

V  průběhu měsíců září a  říjen proběhly o VÚV natočeným k 90. výročí založe- drog a jejich metabolitů v komunálních
ve Výzkumném ústavu vodohospodář- ní výzkumného ústavu a  záběry z  po- odpadních vodách – nový nástroj pro
ském, T. G. Masaryka, v. v. i., pobočka vodní z  roku 2012, které s  pracovníky doplnění údajů o spotřebě drog v České
Ostrava, čtyři odborné stáže pro pedago- Povodí Odry natočili zaměstnanci ost- republice, který je od roku 2012 řešen
gy základních a  středních škol. Stáží se ravské pobočky. v  rámci Programu bezpečnostního vý-
zúčastnili jak pedagogové z Ostravy, tak zkumu České republiky v dikci Minis-
jejich kolegové z  jiných měst Moravsko- Návštěva chemické a biolo- terstva vnitra ČR. Cílem tohoto projek-
slezského kraje. gické laboratoře. tu je zpracovat metodický postup pro
Prostřední blok odborné stáže byl za- odhad množství spotřebovaných drog
P odstatou odborných stáží bylo měřen na expertní činnosti chemic- se zaměřením na jednotlivá klíčová
přiblížit pedagogům běžný a kaž- ké a  biologické laboratoře ostravské místa – uzly kanalizační sítě velkých
dodenní život na »výzkumáku«. pobočky. V  biologické laboratoři byly aglomerací pomocí sledování obsahu
Proto byl sestaven program, který se pedagogům předvedeny postupy a  me- drog a jejich metabolitů v surové komu-
skládal ze tří základních částí: tody měření z oblasti toxikologie a hyd- nální odpadní vodě. Dále byl prezento-
roekotoxikologie, k  nahlédnutí pro ně ván projekt Emise a jejich dopad na vod-
Představení ostravské byly připraveny vzorky v  mikrosko- ní prostředí, který vyhodnocuje dopady
pech. Představen byl projekt NAVARO, emisí na stav vod. Tato problematika
pobočky VÚV T. G. M., v. v. i. který je praktickým výstupem činností byla přírodovědně zaměřeným pedago-
V  prvním bloku stáže byl pedagogům biologů a  toxikologů na ostravské po- gům velmi blízká.
v  krátkosti nastíněn historický vý- bočce. V  průběhu prohlídky chemické Z oblasti odpadového hospodářství byl
voj VÚV T. G. M., v. v. i. a  organizační laboratoře měli návštěvníci možnost pedagogům představen projekt Výzkum
struktura výzkumného ústavu včetně prakticky si vyzkoušet měření terén- v  oblasti využití odpadů jako surovino-
popisu ekonomického i  administrativ- ním mobilním přístrojem přesně tak, vých a energetických zdrojů. Kromě tex-
ního řízení. Účastníci odborné stáže jak běžně probíhá v  terénu – měření tové a  obrázové prezentace s  popisem
byli seznámeni s  pracovní náplní jed- konduktivity, teploty, množství rozpuš- výzkumných činností v tomto projektu
notlivých oddělení a  pracovišť ústavu těného kyslíku a hodnoty pH. měli pedagogové také možnost pro-
jako celku a  následně byla pozornost hlédnout si lisované pelety z odpadních
zaměřena na samotnou pobočku v  Os- Představení materiálů, které byly v  rámci projektu
travě. Pedagogům byla vysvětlena  pod- zajímavých projektů vyrobeny. Další prostor byl věnován
stata ekonomického fungování vý- Třetí část odborné stáže byla věno- projektu s  problematikou předcházení
zkumných institucí a  dnešní možnosti vána prezentaci výzkumných projek- vzniku odpadů a  projektům z  oblasti
veřejně vypisovaných soutěží pro nové tů aktuálně nebo v  nedávné minu- hodnocení životního cyklu.
a  originální výzkumné projekty. Před- losti řešených na ostravské pobočce.
staveny byly i  příklady aktuální spolu- Veliký zájem pedagogů byl o  ře- Určitým překvapením pro pedagogy byl
práce ostravské pobočky VÚV v rámci šený projekt s  ná- trochu netradiční, ale přesto výzkumný
České republiky i zahraničí. První blok zvem Stanovení projekt Dokumentace, pasportizace, ar-
byl zakončen instruktážním filmem nezákonných chivace a  návrhy konverzí komínových
vodojemů jako ohrožené skupiny pa-
mátek industriálního dědictví na území
České republiky, který je řešen v  rámci
výzkumného programu NAKI pod Mi-
nisterstvem kultury ČR. Zde bylo mož-
no prezentovat širší možnosti dnešních
výzkumů, kdy k zajímavým a žádaným
výsledkům nemusí vést cesta přes tak
charakteristické vědecké pracoviště, ja-
kým je například laboratoř. 

Ing. Robert Kořínek, Ph.D.
Výzkumný ústav vodohospodářský TGM, v. v. i.

8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13