Page 6 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 6
jekt »Poznej tajemství vědy«
Studijní pobyt v Envicentru pro krajinu Vysoké Pole
Envicentrum pro krajinu Vysoké
Pole bylo další zastávkou mla- První den pobytu byl věnován pozorová- a studenti procházejíce záhony pestrých
dých badatelů ze základních ní a práci na statku a ve stájích. Otázky: rostlin si postupně osvojovali bylinkář-
a středních škol na cestě za po- Proč máme my, lidé jinak umístěné oči ské znalosti našich babiček. Jeden příklad
než koně? Jak se liší nohy slepice a husy? za všechny: Víte, po jaké bylince se lépe
znáním člověka, krajiny a tradic. Envi- – se staly záhadami a hádankami, které se usíná? No, přece po meduňce. V odpo-
centrum leží v regionu Valašsko, jež je od snažily děti rozluštit a hlavně vypozoro- ledním programu proběhla komentova-
nepaměti spjato se zemědělskou činností. vat. Jak vtipně uvedla Mgr. Jana Richte- ná procházka podél křížové cesty, která
Člověk po staletí utvářel krajinu tím, že rová, koordinátorka programů Envicen- začíná u Envicentra. Jejím cílem bylo
v ní hospodařil. V současnosti je země- tra pro střední a vysoké školy: „Jeden ukázat spojení Bílých Karpat s člověkem.
dělství rovněž jedním z rozhodujících chlapec viděl, jak slepice snesla vajíčko. Mladým badatelům se otevřel dech be-
faktorů, které se na vzhledu krajiny po- S vytřeštěnýma očima a s hrůzou v hlase roucí rozhled do široké krajiny a zároveň
dílí. Proto se šetrné hospodaření, chov poznamenal: ‘Tak vajíčko se vyrábí tak- mohli navštívit místa opředená řadou
zemědělských zvířat a zpracování pro- to? To už jej nikdy nebudu jíst!‘ “ I takové pověstí. Dominantami zde jsou kaple
duktů, jež z něho pocházejí, staly hlav- zážitky a zkušenosti s hospodářskými Panny Marie Vysocké a malá vodní kap-
ními tématy týdenního bada- zvířaty si děti během pobytu užily. lička s pramenem léčivé vody. Celodenní
telského pobytu studentů aktivita v přírodě byla ukončena kolektiv-
Gymnázia, základní školy Jiným velkým dobrodružstvím, převáž- ním vyhodnocením úkolu, kde jednotlivé
a mateřské školy Hello s.r.o. ně pro ty bojácnější z nich, bylo, když si skupinky žáků měly vymyslet propagač-
a žáků Základní školy zkusily, jak teplý vzduch vychází z noz- ní leták lákající turisty do Bílých Karpat
Waldorfské z Ostravy-Po- der koně a jak pružná jsou kozí kopýtka. a zároveň přiblížit turistům, proč jsou
ruby v následujícím běhu. Trošku náročnější si bylo vyzkoušet, jak jednotlivé prvky Bílých Karpat unikátní
hebké je prachové peří pod křídly husy. a mají se zachovat pro další generace.
Samotné Envicentrum předsta- Zkusili jste se někdy jen přiblížit k huse?
vuje pěkný „stateček s dřevěnými Ovšem samotné děti potvrdily, že většina V polovině badatelského pobytu absolvo-
chaloupkami, vlaštovčím hníz- zvířat je docela krotkých a jsou zvyklá na vali mladí badatelé program pod názvem
dem pod střechou s žebřiňá- styk s lidmi. Jak jsou děti schopné spo- „Ovčí vlnění“. Tato unikátní a vcelku oje-
kem z dob našich dědečků a se lupracovat ve skupině, prověřil zdánli- dinělá aktivita je zaměřena na zpracování
spoustou zvířátek okolo“. Koně, vě snadný úkol, a to zahnání ovečky do ovčího rouna v dobách dřívějších a žáci si
kozy, ovce, drůbež a další hospo- ohrady. Nakonec to zvládly, ovšem na sami mohli vyzkoušet práci s ovčí vlnou.
dářská zvířata se stala na celý týden pocity ovečky jsme se raději neptali… I já osobně jsem měla možnost vyzkoušet
nepostradatelnými objekty zájmu Hodně zábavy si mladí chovatelé užili při předení na kolovratu a zjistila jsem, že
mladých zemědělských výzkumníků. pasení koz. Kozí mámu vodili na vodít- to vůbec jednoduché. Největší problém
Každý den děti mohly již od samého ku po louce od jedné pampelišky k dru- spočívá v koordinaci pohybů horních
rána pozorovat krmení zvířat, čištění hé a kolem se proháněla malá kůzlátka, a dolních končetin. Jak nám bylo připo-
a uklízení stájí a také se přímo zapojit do která poskakovala a čas od času zamířila menuto Bc. Radkou Brtišovou, zaměst-
všech těchto praktických činností, které úplně jiným směrem než ostatní členové nankyní Envicentra, ovce jsou symbolem
jsou součástí výukových programů Envi- skupiny. Každý účastník pobytu si také těchto pahorků už od pradávna, a ačkoli
centra. vyzkoušel namíchat a připravit dávku byl jejich chov na ústupu, dnes se počet
krmení ze sušeného mléka a závěrečnou chovatelů ovcí opět zvyšuje. Paní Brti-
Hlavním záměrem tohoto pobytu bylo se- odměnou bylo pro všechny samotné kr- šová byla také schopna odpovědět na
známit žáky a studenty s principy ochrany mení jehňat z lahve. otázku dětí, co je s vlnou, která se stane
CHKO Bílé Karpaty. Oblast je jedinečná odpadem. Prozradila, že dnes již
tím, že zde po staletí člověk hos- Následujícího dne se děti vydaly existují moderní způsoby zpra-
podařil přírodě blízkým způsobem, odhalit tajemství léčivých bylin cování, které z této odpado-
díky čemuž se zde vyvinuly jedineč- na tzv. „Cestu zdraví“. Cesta vé vlny vykouzlí hračky,
né orchidejové louky. Bílé Karpaty tak zdraví v sobě skrývá jednak ozdoby na oděvy, či jiné
mohou sloužit jako modelové území naučný potenciál, kde se praktické věci. Odpole-
pro koexistenci zájmu ochrany přírody na jednotlivých odpočíva- dne pak děti navštívily
s hospodářskými aktivitami respek- dlech žáci seznámili se záhony muzeum ve Valašských
tujícími ekologickou únosnost úze- bylin, ketré mají léčivé účinky Kloboukách, kde měly
mí a jeho přírodní podmínky. na jednotlivá lidská ústrojí. Žáci možnost vidět expozici
6
Studijní pobyt v Envicentru pro krajinu Vysoké Pole
Envicentrum pro krajinu Vysoké
Pole bylo další zastávkou mla- První den pobytu byl věnován pozorová- a studenti procházejíce záhony pestrých
dých badatelů ze základních ní a práci na statku a ve stájích. Otázky: rostlin si postupně osvojovali bylinkář-
a středních škol na cestě za po- Proč máme my, lidé jinak umístěné oči ské znalosti našich babiček. Jeden příklad
než koně? Jak se liší nohy slepice a husy? za všechny: Víte, po jaké bylince se lépe
znáním člověka, krajiny a tradic. Envi- – se staly záhadami a hádankami, které se usíná? No, přece po meduňce. V odpo-
centrum leží v regionu Valašsko, jež je od snažily děti rozluštit a hlavně vypozoro- ledním programu proběhla komentova-
nepaměti spjato se zemědělskou činností. vat. Jak vtipně uvedla Mgr. Jana Richte- ná procházka podél křížové cesty, která
Člověk po staletí utvářel krajinu tím, že rová, koordinátorka programů Envicen- začíná u Envicentra. Jejím cílem bylo
v ní hospodařil. V současnosti je země- tra pro střední a vysoké školy: „Jeden ukázat spojení Bílých Karpat s člověkem.
dělství rovněž jedním z rozhodujících chlapec viděl, jak slepice snesla vajíčko. Mladým badatelům se otevřel dech be-
faktorů, které se na vzhledu krajiny po- S vytřeštěnýma očima a s hrůzou v hlase roucí rozhled do široké krajiny a zároveň
dílí. Proto se šetrné hospodaření, chov poznamenal: ‘Tak vajíčko se vyrábí tak- mohli navštívit místa opředená řadou
zemědělských zvířat a zpracování pro- to? To už jej nikdy nebudu jíst!‘ “ I takové pověstí. Dominantami zde jsou kaple
duktů, jež z něho pocházejí, staly hlav- zážitky a zkušenosti s hospodářskými Panny Marie Vysocké a malá vodní kap-
ními tématy týdenního bada- zvířaty si děti během pobytu užily. lička s pramenem léčivé vody. Celodenní
telského pobytu studentů aktivita v přírodě byla ukončena kolektiv-
Gymnázia, základní školy Jiným velkým dobrodružstvím, převáž- ním vyhodnocením úkolu, kde jednotlivé
a mateřské školy Hello s.r.o. ně pro ty bojácnější z nich, bylo, když si skupinky žáků měly vymyslet propagač-
a žáků Základní školy zkusily, jak teplý vzduch vychází z noz- ní leták lákající turisty do Bílých Karpat
Waldorfské z Ostravy-Po- der koně a jak pružná jsou kozí kopýtka. a zároveň přiblížit turistům, proč jsou
ruby v následujícím běhu. Trošku náročnější si bylo vyzkoušet, jak jednotlivé prvky Bílých Karpat unikátní
hebké je prachové peří pod křídly husy. a mají se zachovat pro další generace.
Samotné Envicentrum předsta- Zkusili jste se někdy jen přiblížit k huse?
vuje pěkný „stateček s dřevěnými Ovšem samotné děti potvrdily, že většina V polovině badatelského pobytu absolvo-
chaloupkami, vlaštovčím hníz- zvířat je docela krotkých a jsou zvyklá na vali mladí badatelé program pod názvem
dem pod střechou s žebřiňá- styk s lidmi. Jak jsou děti schopné spo- „Ovčí vlnění“. Tato unikátní a vcelku oje-
kem z dob našich dědečků a se lupracovat ve skupině, prověřil zdánli- dinělá aktivita je zaměřena na zpracování
spoustou zvířátek okolo“. Koně, vě snadný úkol, a to zahnání ovečky do ovčího rouna v dobách dřívějších a žáci si
kozy, ovce, drůbež a další hospo- ohrady. Nakonec to zvládly, ovšem na sami mohli vyzkoušet práci s ovčí vlnou.
dářská zvířata se stala na celý týden pocity ovečky jsme se raději neptali… I já osobně jsem měla možnost vyzkoušet
nepostradatelnými objekty zájmu Hodně zábavy si mladí chovatelé užili při předení na kolovratu a zjistila jsem, že
mladých zemědělských výzkumníků. pasení koz. Kozí mámu vodili na vodít- to vůbec jednoduché. Největší problém
Každý den děti mohly již od samého ku po louce od jedné pampelišky k dru- spočívá v koordinaci pohybů horních
rána pozorovat krmení zvířat, čištění hé a kolem se proháněla malá kůzlátka, a dolních končetin. Jak nám bylo připo-
a uklízení stájí a také se přímo zapojit do která poskakovala a čas od času zamířila menuto Bc. Radkou Brtišovou, zaměst-
všech těchto praktických činností, které úplně jiným směrem než ostatní členové nankyní Envicentra, ovce jsou symbolem
jsou součástí výukových programů Envi- skupiny. Každý účastník pobytu si také těchto pahorků už od pradávna, a ačkoli
centra. vyzkoušel namíchat a připravit dávku byl jejich chov na ústupu, dnes se počet
krmení ze sušeného mléka a závěrečnou chovatelů ovcí opět zvyšuje. Paní Brti-
Hlavním záměrem tohoto pobytu bylo se- odměnou bylo pro všechny samotné kr- šová byla také schopna odpovědět na
známit žáky a studenty s principy ochrany mení jehňat z lahve. otázku dětí, co je s vlnou, která se stane
CHKO Bílé Karpaty. Oblast je jedinečná odpadem. Prozradila, že dnes již
tím, že zde po staletí člověk hos- Následujícího dne se děti vydaly existují moderní způsoby zpra-
podařil přírodě blízkým způsobem, odhalit tajemství léčivých bylin cování, které z této odpado-
díky čemuž se zde vyvinuly jedineč- na tzv. „Cestu zdraví“. Cesta vé vlny vykouzlí hračky,
né orchidejové louky. Bílé Karpaty tak zdraví v sobě skrývá jednak ozdoby na oděvy, či jiné
mohou sloužit jako modelové území naučný potenciál, kde se praktické věci. Odpole-
pro koexistenci zájmu ochrany přírody na jednotlivých odpočíva- dne pak děti navštívily
s hospodářskými aktivitami respek- dlech žáci seznámili se záhony muzeum ve Valašských
tujícími ekologickou únosnost úze- bylin, ketré mají léčivé účinky Kloboukách, kde měly
mí a jeho přírodní podmínky. na jednotlivá lidská ústrojí. Žáci možnost vidět expozici
6