Page 7 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 7
avěku. Dále pokračovaly do Čer- VĚ Projekt »Poznej tajemství vědy«
veného domu, kde zhlédly výstavku
soukenictví, plátenictví a barvířství. D A očima Sabiny
Ve čtvrtek badatelé navštívili archeo-
logické naleziště Klášťov, které pochá- Sabina je studentkou ostravského gymnázia, v tomto školním
zí z doby bronzové a raného středově- roce nastoupila do třetího ročníku, zajímá se o biologii, chemii
ku. Je to legendami zahalený nejvyšší a také ji baví jazyky. V rámci projektu „Poznej tajemství vědy“
kopec Vizovických vrchů. Byl obětní se účastnila různých aktivit pro studenty středních škol. Právě
posvátnou horou prvních Slovanů. Sabiny jsme se zeptali na její zkušenosti s vědou, na její pohled
Výzkumným úkolem žáků a studentů na současný vědecký progres a vliv na mladou generaci.
na tomto kultovním místě bylo odha-
lit, jaké přírodní vlivy mohou působit Sabino, co se ti vybaví, když sly- ší a je tam hodně věcí pro malé školáky,
na výběr osídlení dané lokality. šíš slovo věda? můžou si vytvořit rozvrh hodin, kalen-
Poslední den pobytu čekala žáky, Všechno kolem nás je věda. Pří- dář prázdnin, různé vizitky atd., Je to
studenty a vedoucí společná prezen- rodní vědy, zkoumání života kolem takový dětský internet, ale ty malé děti
tace a hodnocení zadaných úkolů. nás, hledání nových věcí, nový nápad. to hodně používají.
Závěrečnou aktivitou pod názvem Vždycky si představím, že lidé, kteří
„Tajemství lesa“ byly prožitkové hry pracují v nějakých vědeckých ústavech, To je určitě zajímavé. A Sabčo, jak si
v lese, kde si děti vytvořily vlastní vymýšlejí něco nového. Také si myslím, vůbec představuješ takového vědce?
sbírku stromů, poznávaly druhy dře- že je to složité a trvá hodně dlouho, než se Einstein. Vlasy nahoru, kulaté brýle
vin, rozeznávaly využití jednotlivých něco nového vymyslí. a trochu bláznivý. Na základní škole
stromů a seznámily se s fungováním jsme měli jednoho učitele fyziky a ten
lesního ekosystému. Vyvrcholením Setkala ses s nějakým konkrétním vě- vypadal jako vědec, vlasy rozcuchané,
týdenního pobytu v Envicentru pro deckým poznatkem v poslední době? pořád nosil bílý plášť, ten plášť byl po-
krajinu byla projížďka na koňském Určitě ve škole, v laboratořích biologie. řád špinavý, jak stále dělal nějaké po-
povozu tažené kobylkami Bonou Jednalo se o slupku cibule, kterou jsme kusy v laboratorní učebně. Moc jej to
a Bárou. dali do roztoku chloridu sodného, a vý- bavilo, občas i zapomněl, že má hodinu
Žáci, stu- sledkem bylo oddělení cytoplazmatické a nepřišel do třídy. Asi tak vědec pracuje.
denti i uči- membrány od buněčné stěny. Jestli tam Prostě nevnímá svět kolem sebe, neustále
telé se shodli, patří také mobilní telefony, tak i ten- chce něco nového vymyslet, pak to zapisu-
že tento týdenní to příklad. Můj taťka má ještě klasický je a zase znovu a znovu. Dneska jsou určitě
pobyt v Envicentru tlačítkový mobil, ale já už bych takový modernější přístroje na vědecké pokusy
byla úžasná a jedi- nechtěla, je to staré. A když dnes máme a také nějaká digitální zařízení, která jsou
nečná zkušenost. Pe- smartphony a dotykové mobily, tak to napojena na počítače a ty počítače všechny
dagogové konstatovali, asi musel někdo vymyslet, asi v Japon- výsledky počítají a analyzují. Musí to být
že výuková náplň se vzta- sku nebo v Koreji a je to něco moder- moc drahá zařízení.
hovala k přírodovědným ního a nového. Nedávno jsem také četla,
předmětům základních že zoologové přišli konečně na to, proč Myslíš, že by tě bavila práce vědce,
i středních škol. Děti si tak jsou mláďata plameňáků červených bílá badatele či výzkumníka?
mohly ověřit a rozšířit zna- a dospělí plameňáci mají růžovou až Ano, asi ano. Jestli by to bylo něco kolem
losti o rostlinách, o jejich červenou barvu. Je to typem stravy, kte- biologie, tak asi ano. Vím, že jsou tako-
využití při domácím léčení, rá je odlišná pro mláďata a pro dospělé. vé možnosti při studiu na vysoké škole.
mohly být v přímém kontaktu Filtrují si stravu v zobáku, aby tím zís- Určitě by mě bavila také informatika,
s hospodářskými zvířaty a seznámit kali barvivo do těla. Mláďata se zbarví hlavně ty mobilní technologie. Účast-
se se způsobem chovu a péče o tato do růžova tak za dva roky. nila jsem se online kurzu programování
zvířata. V neposlední řadě se seznámily a veškeré poznatky a informace kolem
s rozvojem ekologického zemědělství, Máte i na gymnáziu aktivity nebo chytrých telefonů mě opravdu zajímají.
jakožto prostředku k trvale udržitelné- výuku, která podporuje vědu?
mu využití krajiny a aspoň na krátko se Máme přednášky o budoucnosti ener- Jaké jsou tvé plány do budoucna?
staly nedílnou součástí přírody. gie, kde jsme se dozvěděli, že v České Příští rok maturita. Pak na vysokou
V dnešní hektické době se účastníci republice je zbytečné mít větrné elek- školu. Ráda bych studovala biologii,
obou běhů „zastavili“ a užívali si je- trárny, protože okolo hranic jsou pohoří možná veterinární lékařství, budu se
den druhého, zvířat a souznění člově- a naše vnitrozemí je tímto uzavřeno vli- muset do roka rozhodnout. No a pak
ka s přírodou, a to vše díky profesio- vu větru. Vzpomínám si, že jsme měli ve nějakou dobrou práci. Kdyby to šlo,
nálnímu přístupu a srdečnosti obou druhém ročníku takovou školní soutěž, chtěla bych pracovat i v zahraničí.
lektorek Envicentra – Mgr. Jany Rich- kde jsme měli vymyslet nějaký originál- Konkrétní představu o svém budoucím
terové a Bc. Radky Brtišové. ní nápad pro malé děti. Ten úkol byl ale povolání ještě nemám. Hlavně, aby mě
moc těžký, něco jsme se spolužáky vy- pak ta práce bavila.
Ing. Barbora Skipalová mysleli, napsali jsme to, ale nevím, jak
Gymnázium, základní škola to skončilo. Posílalo se to do Prahy. My- Mgr. Jan Skipala & PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc.
a mateřská škola Hello s. r. o. slím, že se to jmenovalo České hlavičky. Vysoká škola podnikání, a. s.
A ještě znám web Alík. Můj bráška tam
často něco hledá a surfuje. On je mlad-
7
veného domu, kde zhlédly výstavku
soukenictví, plátenictví a barvířství. D A očima Sabiny
Ve čtvrtek badatelé navštívili archeo-
logické naleziště Klášťov, které pochá- Sabina je studentkou ostravského gymnázia, v tomto školním
zí z doby bronzové a raného středově- roce nastoupila do třetího ročníku, zajímá se o biologii, chemii
ku. Je to legendami zahalený nejvyšší a také ji baví jazyky. V rámci projektu „Poznej tajemství vědy“
kopec Vizovických vrchů. Byl obětní se účastnila různých aktivit pro studenty středních škol. Právě
posvátnou horou prvních Slovanů. Sabiny jsme se zeptali na její zkušenosti s vědou, na její pohled
Výzkumným úkolem žáků a studentů na současný vědecký progres a vliv na mladou generaci.
na tomto kultovním místě bylo odha-
lit, jaké přírodní vlivy mohou působit Sabino, co se ti vybaví, když sly- ší a je tam hodně věcí pro malé školáky,
na výběr osídlení dané lokality. šíš slovo věda? můžou si vytvořit rozvrh hodin, kalen-
Poslední den pobytu čekala žáky, Všechno kolem nás je věda. Pří- dář prázdnin, různé vizitky atd., Je to
studenty a vedoucí společná prezen- rodní vědy, zkoumání života kolem takový dětský internet, ale ty malé děti
tace a hodnocení zadaných úkolů. nás, hledání nových věcí, nový nápad. to hodně používají.
Závěrečnou aktivitou pod názvem Vždycky si představím, že lidé, kteří
„Tajemství lesa“ byly prožitkové hry pracují v nějakých vědeckých ústavech, To je určitě zajímavé. A Sabčo, jak si
v lese, kde si děti vytvořily vlastní vymýšlejí něco nového. Také si myslím, vůbec představuješ takového vědce?
sbírku stromů, poznávaly druhy dře- že je to složité a trvá hodně dlouho, než se Einstein. Vlasy nahoru, kulaté brýle
vin, rozeznávaly využití jednotlivých něco nového vymyslí. a trochu bláznivý. Na základní škole
stromů a seznámily se s fungováním jsme měli jednoho učitele fyziky a ten
lesního ekosystému. Vyvrcholením Setkala ses s nějakým konkrétním vě- vypadal jako vědec, vlasy rozcuchané,
týdenního pobytu v Envicentru pro deckým poznatkem v poslední době? pořád nosil bílý plášť, ten plášť byl po-
krajinu byla projížďka na koňském Určitě ve škole, v laboratořích biologie. řád špinavý, jak stále dělal nějaké po-
povozu tažené kobylkami Bonou Jednalo se o slupku cibule, kterou jsme kusy v laboratorní učebně. Moc jej to
a Bárou. dali do roztoku chloridu sodného, a vý- bavilo, občas i zapomněl, že má hodinu
Žáci, stu- sledkem bylo oddělení cytoplazmatické a nepřišel do třídy. Asi tak vědec pracuje.
denti i uči- membrány od buněčné stěny. Jestli tam Prostě nevnímá svět kolem sebe, neustále
telé se shodli, patří také mobilní telefony, tak i ten- chce něco nového vymyslet, pak to zapisu-
že tento týdenní to příklad. Můj taťka má ještě klasický je a zase znovu a znovu. Dneska jsou určitě
pobyt v Envicentru tlačítkový mobil, ale já už bych takový modernější přístroje na vědecké pokusy
byla úžasná a jedi- nechtěla, je to staré. A když dnes máme a také nějaká digitální zařízení, která jsou
nečná zkušenost. Pe- smartphony a dotykové mobily, tak to napojena na počítače a ty počítače všechny
dagogové konstatovali, asi musel někdo vymyslet, asi v Japon- výsledky počítají a analyzují. Musí to být
že výuková náplň se vzta- sku nebo v Koreji a je to něco moder- moc drahá zařízení.
hovala k přírodovědným ního a nového. Nedávno jsem také četla,
předmětům základních že zoologové přišli konečně na to, proč Myslíš, že by tě bavila práce vědce,
i středních škol. Děti si tak jsou mláďata plameňáků červených bílá badatele či výzkumníka?
mohly ověřit a rozšířit zna- a dospělí plameňáci mají růžovou až Ano, asi ano. Jestli by to bylo něco kolem
losti o rostlinách, o jejich červenou barvu. Je to typem stravy, kte- biologie, tak asi ano. Vím, že jsou tako-
využití při domácím léčení, rá je odlišná pro mláďata a pro dospělé. vé možnosti při studiu na vysoké škole.
mohly být v přímém kontaktu Filtrují si stravu v zobáku, aby tím zís- Určitě by mě bavila také informatika,
s hospodářskými zvířaty a seznámit kali barvivo do těla. Mláďata se zbarví hlavně ty mobilní technologie. Účast-
se se způsobem chovu a péče o tato do růžova tak za dva roky. nila jsem se online kurzu programování
zvířata. V neposlední řadě se seznámily a veškeré poznatky a informace kolem
s rozvojem ekologického zemědělství, Máte i na gymnáziu aktivity nebo chytrých telefonů mě opravdu zajímají.
jakožto prostředku k trvale udržitelné- výuku, která podporuje vědu?
mu využití krajiny a aspoň na krátko se Máme přednášky o budoucnosti ener- Jaké jsou tvé plány do budoucna?
staly nedílnou součástí přírody. gie, kde jsme se dozvěděli, že v České Příští rok maturita. Pak na vysokou
V dnešní hektické době se účastníci republice je zbytečné mít větrné elek- školu. Ráda bych studovala biologii,
obou běhů „zastavili“ a užívali si je- trárny, protože okolo hranic jsou pohoří možná veterinární lékařství, budu se
den druhého, zvířat a souznění člově- a naše vnitrozemí je tímto uzavřeno vli- muset do roka rozhodnout. No a pak
ka s přírodou, a to vše díky profesio- vu větru. Vzpomínám si, že jsme měli ve nějakou dobrou práci. Kdyby to šlo,
nálnímu přístupu a srdečnosti obou druhém ročníku takovou školní soutěž, chtěla bych pracovat i v zahraničí.
lektorek Envicentra – Mgr. Jany Rich- kde jsme měli vymyslet nějaký originál- Konkrétní představu o svém budoucím
terové a Bc. Radky Brtišové. ní nápad pro malé děti. Ten úkol byl ale povolání ještě nemám. Hlavně, aby mě
moc těžký, něco jsme se spolužáky vy- pak ta práce bavila.
Ing. Barbora Skipalová mysleli, napsali jsme to, ale nevím, jak
Gymnázium, základní škola to skončilo. Posílalo se to do Prahy. My- Mgr. Jan Skipala & PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc.
a mateřská škola Hello s. r. o. slím, že se to jmenovalo České hlavičky. Vysoká škola podnikání, a. s.
A ještě znám web Alík. Můj bráška tam
často něco hledá a surfuje. On je mlad-
7