Page 13 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 13
Životní příběh vědce

Jak byste charakterizoval stupínky na doc. Ing. Peter Ponický, Ph.D.
cestě k úspěchu. A co pro Vás úspěch
znamená? V roce 1981 promoval na Vysoké škole dopravní v Žilině, již tehdy si
Mnoho lidí zaměňuje úspěch za slávu. Já za své kvalitní výsledky získal mezinárodní uznání. Jako mladý kan-
jsem však přesvědčený, že úspěch je za- didát věd nastoupil v koncernovém podniku Považské strojárne na
dostiučinění s  vlastním vědomím a  svě- funkci vedoucího Laboratoře únavy. Byl ministrem školství Sloven-
domím. Úspěch je, pokud se vám podaří ské republiky a prorektorem pro rozvoj a informatizaci na Univerzitě
něco, o čem jste předtím ani netušili, že Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. V současné době působí
můžete dokázat. na Vysoké škole podnikání v Ostravě v Sekci kvality a výrobních pro-
cesů na Katedře marketingu a hodnototvorných procesů.
Jak vidíte dnešní dobu?
Na své pouti dosavadním životem jsem se dentům občas říkám, že když věcem po- nejdůležitějším mocenským nástrojem
setkal s mnoha lidmi na různých místech rozumí, nemusí si trápit paměť a každou síly armáda, ale ekonomická výkonnost
a v různých zemích, ale někdy mám pocit, i sebesložitější definici vytvoří tak, jak ji a  schopnost hromadění kapitálu. Chtělo
že mnozí lidé žijí jako politici. Schizofre- historicky vytvořili jejich tvůrci. by se mi říct: „Zastavme se, lidi, a za-
nie lidí z plakátů, kteří se snaží vypadat čněme přemýšlet v  zájmu a  pro-
příjemně a přitažlivě mně doufám obešla Jak vidíte rozvoj lidské civilizace? spěch komunity – lidství, a ne ryze
a  to, oč se snažím, je být stejný na kaž- Příroda funguje na principu vyváženosti individualisticky a sobecky.“
dém místě a v každé situaci. Upřímnost a  rovnováhy. Predátoři jsou regulátory
se dnes nenosí, protože marketingový jiných živočišních druhů, a  když si zli- Jaké vlastnosti musí mít vědec?
úspěch přináší peníze, zakrývá však kvidují požíraná stáda, tak sami vyhy- Rozhodující jsou podle mého názoru dva
hledání správných a  potřebných řešení. nou, proto obě strany tohoto pomyslného faktory. Prvním a  bezpodmínečně nut-
Nejsem přívržencem „amerického“ způ- konfliktu vědí, že, ve stádu antilop jsou ným předpokladem je zvídavost a  chuť
sobu života, který velí mít na tváři úsměv, slabí jedinci. Lví smečka nezaútočí na člověka něco vůbec objevovat a to se oby-
i  když vám do smíchu není, a  pak vás zdravou část smečky, díky těmto instink- čejně projevuje již v  útlém věku dítěte.
v parku někdo „okrade nebo ohrozí na ži- tům mohou žít vedle sebe i  miliony let. Druhou spíše podpůrnou či omezující
votě s úsměvem“ a vy tomu neumíte čelit, Stačí však, že do této rovnováhy přírody podmínkou je společenské klima. Snad
protože nedokážete odhadnout situaci. zasáhne člověk, pro své sobecké cíle vy- k  objasnění příklad z  historie. Středově-
Dnešní doba plná prospěchářství a  ko- hubí predátory a stáda býložravců se roz- ku se často říká „temný“ právě proto, že
rupce není zrovna dobrým příkladem množí natolik, že postupně stále rostoucí omezoval, ba dokonce trestal za zvída-
šťastného bytí. Ano přímost a schopnost stáda spasou a  udupou trávu buše. Buš vost a chuť objevovat. Byť byli alchymisté
reagovat na životní situace bez Shakespe- vyschne a není schopna obnovy porostů, (pravděpodobně doboví předchůdci věd-
arovského patosu divadelního dramatu stává se z ní polopoušť a poušť a stáda ve- ců) a zejména církevní učenci, ale pokud
je často nepříjemná a možná mnozí mají lice rychle vyhynou hladem. To je řekně- se odklonili od náboženských dogmat,
pocit, že jste nepřítelem jen proto, že ří- me odplata přírody za nezodpovědnost. materiálně ohrožovali sami sebe a své ro-
káte to, co cítíte a vidíte. diny a někdy se museli bát i o holý život (na-
Dá se obdobným zásahům do přírody příklad Giordano Bruno nebo Jan Amos
Jak ovlivňuje tento postoj svět vědy? vůbec zamezit? Komenský). V takové atmosféře je potřeba
Pokud by vědci měli takový přístup k po- Lidstvo jako celek by mělo věnovat svou k  těm osobním vlastnostem a  schopnos-
znávání, pak nemají možnost poznat re- energii a  schopnosti v  oblasti techniky tem ještě přičíst odvahu a statečnost.
alitu, jejich analýzy budou mylné a věda a  technologií právě na objevování k  pří-
či poznávání povede jen k  virtuální re- rodě šetrných postupů a současně velice Jaké je Vaše „životní krédo“?
alitě, která ale bude v  konfliktu s  příro- intenzivně pracovat na obnově ekosysté- Být sám sebou a nehrát „divadlo“, co na-
dou. Kladu si tedy otázku, co by z  toho mů Země. Takový postup je ale v příkrém psal někdo jiný, neubližovat jiným a  po-
vzešlo. Pokrok by to zjevně nebyl a tako- rozporu s ekonomickými zájmy zejména kud možno za sebou něco hmatatelného
vý přístup by neumožňoval rozvoj větši- vyspělých zemí, které chtějí mermomocí a smysluplného zanechat. 
ny oborů lidské činnosti, která vychází ovládnout světové trhy, protože to jim
právě z  procesů poznávání evolučního umožňuje „vládnout“ světu. Dnes není Petra Gavendová
charakteru přírody. Do dnešních dní stu- Vysoká škola podnikání, a. s.

V triku a kraťasech na S plnovousem, který jej měl Při podpisu mezinárodní
louce s kukuřicí v ruce dělat starším (Univerzita v Žilině) bilaterální smlouvy

13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18