Page 12 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 12
Životní příběh vědce

doc. Ing. Peter Ponický, Ph.D. Ve švýcarském CERNu
u jednoho z částicových detektorů
Zastavme se, lidi, a začněme přemýšlet
v zájmu a prospěch komunity – lidství v  městských aglomeracích. Mimocho-
dem, mimo moře máme u  nás na Slo-
Narodil jste se v Lučenci na Sloven- rozpoznal mé schopnosti. Přivedl mě vensku a v Čechách vše, co nabízí krásná
sku, z jaké rodiny pocházíte a kdo k výtvarnému umění (v osmé třídě jsem a  pestrá příroda, bez nebezpečí pohybu
Vás v dětství nejvíce ovlivnil? zvítězil v krajské výtvarné soutěži žáků) v prostředí, vůči kterému nejsme imunní.
Lučenec je krásné město s  bohatou his- a  prožitky z  druhé poloviny šedesátých
torií na slovensko-maďarském pomezí let mě do jisté míry formovaly v  dalším Vaše životní dráha ukazuje na široce
a známé i svou průmyslovou tradicí z Ra- životě. Můj vztah ke kosmonautice a  as- orientované ambice: být odborníkem,
kousko-Uherska a první Československé tronomii je bezesporu spjat s americkým pedagogem i politikem. Není to trochu
republiky. Jsem hrdý „lučenčan“ a  mám vesmírným programem „APOLLO“ a ze- moc na jednoho člověka
to město rád. Jsem v pořadí třetím nebo jména prvním výstupem člověka na mě- Mou ambicí plynoucí z  mé přirozené le-
čtvrtým dítětem, jsem z dvojčat a nevím, síční půdě v roce 1968. V Československu nosti, bylo a je dělat vše co nejlépe, abych
kdo z nás se narodil v pořadí jako první. bylo snění o kosmu nereálné, ale nejblíže to nemusel opakovat (dělat to samé opa-
Tatínek pracoval celý život jako dělník této ideje bylo letectví, kupoval jsem ze kovaně unavuje a  zbavuje „půvabu“ hle-
a maminka byla s námi dětmi doma. Ge- svého kapesného všechny čísla vynikají- dání). Mé pozitivní zkušenosti s dobrými
nerálem naší domácnosti byla maminka, cího časopisu „Letectví a kosmonautika“. učiteli mě přivedly k tomu, že to je práce
ale táta byl tím pravým tmelem rodiny, Další moje hobby byl sport, měl jsem smysluplná a možná přinášející pocity za-
nejen že se postaral o peníze, ale vedl nás myslím dobrou pohybovou koordinaci dostiučinění podobně jako vše, co objevíte
ke sportu a dával ten pravý příklad k mo- a hrál jsem hokej a volejbal. Jak je vidět ve vědě a výzkumu. Student, který pocho-
rálce a spravedlnosti požadované od sebe měl jsem mnoho zájmů a  chuť se dově- pil a přirozeně rozvíjí to, co jste společně
i  od všech lidí. Pro mě byl a  je táta tím dět víc o dalších oborech lidské činnosti, stavěli ve výuce, je jako nový stroj, který
pravým následováníhodným příkladem zajímala mě historie (zejména starověk), jste zkonstruovali v  týmu, nová techno-
a vzorem, a byť již 15 let není mezi námi, technika, a  dokonce jsem psal básně logie, nový poznatek vědy. Tedy nemá to
stále je v mých vzpomínkách a často my- a krátké povídky. Tato různost zájmů lo- od vědy daleko. Jistou dobu jsem pracoval
slím na to, jak by se choval on. gicky vyúsťuje v to, že jsem nevěděl, čím jako konstruktér a  úlohou konstruktéra
chci být. Otec rozhodl za mne a rozhodl je vylepšit stávající konstrukci. Tato sna-
moudře. Uvažoval následovně, v  prů- ha po zlepšování mě přivedla i  do politi-
Co Vás v dětství zajímalo? ky, kdy jsem si naivně myslel, že s tímto
Již od předškolních let jsem měl zájem myslové zemi bude postavení technika společenským motivem do této jámy lvo-
o techniku, rozebíral jsem, co se dalo, do- - strojaře vždy potřeba. Základní školu vé vstupuje většina lidí. Moje zkušenosti
konce bez větších znalostí jsem rodičům jsem ukončil s  vyznamenáním a  nastou- a  snad i  schopnosti mě velice rychle vy-
rozebral rádio a  pak úspěšně poskládal. pil jsem na Střední průmyslovou školu nesly dosti vysoko v  hierarchii politické
U  mechanických hraček jsem s  velikou strojní do Zvolena, kterou jsem ukončil strany, do které jsem vstoupil. Do dneš-
mírou zvědavosti pátral po tom, jak maturitou s vyznamenáním v roce 1975. ních dnů jsem přesvědčen, že politici by
a proč fungují. Ne vždy to dopadlo dobře, měli být zkušení lidé s  vysokou mírou
ale na rozdíl od dnešních rodičů jsem no- Co je při výuce nejdůležitejší? empatie a především s povědomím histo-
vou hračku nedostal, o to větší jsem měl Bezesporu osobnost učitele, pokud vás rie, která zobecňuje zkušenosti jiných ge-
motivaci poskládat to zdárně tak, aby nezaujme, může vám to být „putna“. nerací. V roli ministra školství Slovenské
všechno fungovalo, jak má. K učiteli, který má bytostný zájem vzbu- republiky jsem poznal, že je jen málo těch,
dit zvědavost u dětí, chodí žáci rádi a ně- kteří k  politice přistupují z  pohledu po-
kdy se nepotřebují ani doma učit, zvládají třeb většiny společnosti, již by měli svými
Jakým jste byl žákem? rozhodnutími pomáhat. Většinou jsme
V  roce 1962 jsem nastoupil na základní vše z  odposlechu zajímavého přednesu, sobečtí i v tom, čí zájmy chceme v politice
školu jako prvňáček, ale nebylo to leh- který je zapamatovatelný a přístupný. zastupovat, tedy chybí tam to, co stabili-
ké. V tom čase jsem byl dyslektikem, což zuje přírodu samotnou a to je vyváženost
v  té době neuměli diagnostikovat ani Jaký je dnes okruh Vašich zájmů? či jinak řečeno rovnováha. Je to boj beze
lékaři a  přirozeně o  tom nevěděli ani Stále miluji filosofii, historii, literaturu, zbraní, ale o  to zákeřnější s  mnoha skry-
učitelé. Moje paní učitelka rodičům po fyziku. Publikuji a fušuji do řemesla eko- tými a  zákulisnímy praktikami. Politika
půlroku doporučovala můj odchod do nomům, pedagogům a  politologům. Na vyžaduje stejné strategické schopnosti,
tzv. „pomocné školy“ pro mentálně méně chalupě mě baví práce zedníka, obkla- strategická spojenectví, a správné načaso-
vyvinuté žáky. Pílí mou a  mé maminky, dače, stolaře, tesaře nebo kuchaře. Čím vání jako každá vojenská bitva.
která se mi velice pečlivě věnovala, jsem jsem starší, tím méně mne baví cestování,
potlačil tento handicap. Na druhém stup- časem jsem zjistil, že lidé, byť z různých
ni základní školy jsem měl vynikajícího etnik a  kontinentů, jsou velice podobní.
třídního učitele, který mi věřil a  snad Globalizace zarovnala kulturu zejména

12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17