Page 3 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 3
Úvodní slovo

Výzkum, škola a praxe, od slov k činům
Konec roku je období bilancování,
kdy si většina z nás klade otázku. technologií. Minimálně pokud to není statek volný, jeho cena
Podařilo se nám splnit naše no- v informační společnosti klesá. Ostatně profesor Milan Zelený
voroční předsevzetí? Splnily se nám naše ve svém článku “Informace nejsou znalosti.” (Kdo to řekl? Co to
přání a tužby, dokázali jsme posunout vě- znamená?) charakterizuje informace takto: „Vše, co mohu za-
dění na další milníky a získali jsme nové psat, popsat nebo digitalizovat (slovo, obraz, zvuk) je informa-
badatelské úspěchy. Máme nové znalosti. ce. Informace tedy představuje vstup (a někdy i výstup) do pro-
V  oblasti badatelské a  vědecké činnosti bylo napsáno mnoho cesu koordinace činností.“ Profesní věda a  bádání (v  souladu
dokumentů, již mnoho slov bylo k  vědě a  výzkumným téma- s potřebami praxe a společnosti) se musí orientovat nikoliv na
tům proneseno na akademických konferencích a  setkání poli- informace, ale na znalosti. Znalosti vymezují základní rámec
tiků. Kolik evropských peněz bylo vynaloženo ve jménu opat- pro myšlenkové procesy, které jsou v  inovačním výzkumném
ření ke zvýšení podílu vědy a výzkumu, konkurenceschopnosti procesu naprosto nezbytné. Jednoduše opět znalosti popisuje
podniků, posílení výzkumu na školách, především vysokých, profesor Milan Zelený: „Znalost (schopnost, um) je účelová
kolik monitorovacích indikátorů bylo v tomto duchu naplněno. koordinace akce. Informace je symbolický popis akce. Znalost
Mnohdy jen čerpáme evropské prostředky pro to, abychom je je tedy umění vařit (skutečná, koordinovaná akce), informace
vyčerpali. Organizují se kulaté stoly, aby se doložily prezenční je kuchařská kniha (popis).“ Je velký rozdíl mezi pouhým opa-
listiny z workshopů o propojení školy a praxe. Kolik je však pří- kováním nalezeného (reprodukování informací nalezených ve
kladů z reálného života badatelských institucí a podniků, mož- zdrojích a  schopností tvorby konkrétní přidané hodnoty, vý-
ná i těch skutečných malých příběhů, kdy došlo ke skutečnému robku či služby. Tedy vědění a  umění použití, znalostí, činu,
a  prokazatelnému vědeckému přínosu, užitku pro společnost, aktivity (dokazatelné a ohodnotitelné). Profesor Zelený k tomu
jednotlivce, pro praxi. Asi to nebudou velké mediální příběhy, uvádí: „Vím a umím, protože dělám. Umím, protože dokáži ko-
bude to o konkrétních lidech, konkrétních činech a zkušenos- ordinovat své činnosti tak, aby výsledek či produkt mého úsi-
tech. Budou to krásné badatelské příběhy lidí, kteří dokázali lí byly úspěšné (úspěšně přijaty a  zhodnoceny na trhu). Tržní
propojit slova s činy. Dokázali v tom pravém slova smyslu napl- zhodnocení tak dává vznik užitečným znalostem. Umím-li lézt
nit znalostní přístup k vědění. Možná je dobré si tento přístup po palmách a srážet kokosové ořechy ve Finsku, pak z hlediska
v aplikované vědě trochu osvětlit. uplatnění v dané společnosti nemám znalosti žádné. Stejně tak
umím-li psát sonety v  Ugandě anebo reprodukovat vzorečky
derivací v moderní společnosti“.

Znalostní přístup v aplikované vědě je založen na konkrétních Znalostní přístup v  aplikované vědě se neobejde bez výstupů,
výsledcích, produktech, vzorcích, patentech, konkrétních či- činů a  aktivit. Informace získané studiem a  výzkumem jsou
nech a jejich měření. Vychází z pojetí znalostí v podnikové pra- pouze vstupem do těchto znalostních procesů. Jejich výstupy
xi. Proč podniky již neoceňují pouhé memorování informací jsou pak nové a ověřené znalosti, postupy a zkušenosti. Navíc
tak dobře známé z některých vysokých škol. Tedy něco, co dle tyto výstupy jsou měřitelné, hodnotitelné a  srovnatelné. O  je-
definice informace jsou zprávy nebo sdělení, které snižují míru jich úrovni lze jednoduše pořídit důkazy. A nejlepším důkazem
neurčitosti a  neuspořádanosti systému. Proč smyslem podni- pro výstup vědy je jeho užití v reálné praxi, něčí skutečná potře-
ků a  podnikání již není vybudování technologicky skvělého ba za tento produkt zaplatit.
informačního systému, naplněného daty, aniž by tento systém
podporoval tvorbu přidané hodnoty, tedy znalostí. Odpověď je Blíží se konec roku. I tvůrci tohoto časopisu mají své plány
vcelku jednoduchá. Informace se stávají volně dostupnou ko- a  předsevzetí. Nechť je tento časopis skutečným důkazem
moditou. Informace jsou všude kolem nás, jsou dostupné na a potvrzením toho, že jsme i ve výzkumu a tvůrčí činnosti
internetu, v sociálních sítích je prezentují její nositelé. Mnohdy přešli od slov k činům. Nechť pomáhá ukázat konkrétní pří-
až s podivem, v jaké hloubce a osobní citlivosti najdou marke- běhy lidí, kteří již znalostní přístup ve vědě ovládli a aplikují
tingová oddělení požadovaná a velmi potřebná data. Globální jej do praxe. 
podniky a jejich výzkumné týmy již dnes pochopily, že infor-
mace lze efektivně získat s využitím informačních a mobilních doc. RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D.
»Prorektor, Vysoká škola podnikání, a. s. «

3
   1   2   3   4   5   6   7   8