Page 19 - Rukovet_WEB
P. 19
Je dobré dýchat čistý vzduch
S jakými učiteli jste se setkal na škole?
Někteří vyučovali formálně a trvali na memo-
rování informací, ale někteří nás dokázali zau-
jmout. Zejména na gymnáziu byli učitelé, kteří
se nás snažili naučit přemýšlet o věcech kolem
nás, ne jen se je učit zpaměti jako „odvěké a tr-
valé pravdy“ bez vlastního přemýšlení.
A jakým jste byl žákem Vy?
Na základní škole asi prostořekým, protože
jsem dostával poznámky za vyrušování při ho-
dině a za nekázeň o přestávkách. Ale s učením
jsem problém neměl.
Výuka na školách má různou úroveň kvality.
Co si myslíte, že je při samotné
výuce nejdůležitější?
Učitelé by měli dětem ukazovat cestu, jak se do-
stat k informacím, jak je dávat do souvislostí a jak
je zobecňovat a hledat aplikované kolem sebe.
Když se učíte, nesmíte se zaměřovat pouze na
jednotlivosti. Musíte chápat vzájemný vztah jevů
a vztah jednotlivostí a celku. Samo slovo „výuka“
podle mě znamená učení se tvůrčímu přístupu
ke světu a řešení problémů. Předpokládá to pří-
stup vyučujících ke studentům jako k partnerům
a potenciálním kolegům a zároveň to vyžaduje
aktivní zájem studentů směrem k pedagogům.
Jde tedy o vzájemný vztah, který je nutné pokaž-
dé znovu a znovu budovat.