Page 208 - Odborna_publikace_PTV
P. 208

lidských osobností této ve své podstatě huma-     né myšlenky přežily do dnešních dní? Byly jak
nistické tradice se jedná o jejich zpracovanou    dnes, tak v době vzniku u běžných lidí velice
životní zkušenost a odmítání agrese. Společným    populární – tedy tato ETIKA soucítění funguje
znakem této retroreakce výjimečných osobností     zejména v krizových dobách (historie ukazuje,
byla krutost lidí postupně zneužívajících „tech-  že takových období je hodně – někteří tvrdí, že
nické“ a „technologické“ dokonalosti převyšující  lidská historie je vlastně historií válek a konflik-
sousední společenství ve svém okolí. Z toho re-   tů). Právě toto povědomí je důležitým pojítkem
zultovalo lidské utrpení na jedné straně a rov-   fyziky (vědy vůbec) s filosofií. Pro Evropu je
něž lidská nadutost mocných. Proč tyto zapsa-     stěžejní řecká starověká civilizace, kdy většina
                                                  filosofů často působila ve vzdělávacích společ-
                                                  nostech té doby (filosofické školy významných
                                                  Řeků = Sókratés o pravdě a povaze dobra – ló-
                                                  gos a dialektika, Platón – proniknutí do psyché
                                                  a jeho koncepce vesmíru, Epikuros rozvíjející
                                                  Demokritovo a Aristotelovo učení o atomech,
                                                  v zahradě Zenon vyučující ve sloupové chodbě
                                                  aténské agory/malovaná stoa, proto se jeho žá-
                                                  kům říkalo stoici). Krizová doba nastává, když
                                                  lidé rozum a jeho schopnosti využívají pro ovlá-
                                                  dání jiných (lidí a přírody) a citujeme: „Rozum
                                                  se stával hrůzostrašným nástrojem. Mohl vést
                                                  lidi k morální prázdnotě a když byl obratně po-
                                                  užíván, dokázal najít pádné důkazy pro kruté

                                                   a zvrácené činy.“ Hluboké bádání v podstatě
                                                    přírodních a společenských vztahů a jejich
                                                     provázanost vedla moudré lidi v celé histo-
                                                      rii lidstva k poznání posouvajícímu lidstvo
                                                      vpřed. Technická a technologická dokonalost

                                                      vzešlá z poznávání často spojeného s prací
                                                       a někdy i spoustou náhod (náhoda přeje
                                                       připraveným) často vedla k násilí a válkám
                                                        (poznání převahy často vůdce vede k zneu-

                                                  7.9  Sir Issac Newton
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213