Page 211 - Odborna_publikace_PTV
P. 211
7 VĚDA, TECHNIKA A TECHNOLOGIE, SOUČÁST LIDSKÉHO PŮSOBENÍ V PODNIKÁNÍ
Buddhy *540 † 485 př. Kr.(Buddha – probuzen zkušenosti ve vztahu k singularitě ztrácí součas-
při dosažení nirvány) a Ježíše z Nazaretu *0 † 33 ná věda kompetenci – neví si rady, protože se v ní
po Kr. je nesporně důležitým tématem medita- mění geometrie i dynamika celého vesmíru. Plat-
cí a rozprav počátek a předpočátek (prenatální nost všech známých přírodních zákonů zde končí.
fáze), smrt a posmrtnost a samozřejmě i pozna- Vytváření abstraktních matematických modelů
telnost toho, co je když my už nebo ještě nejsme. má přiblížit popisované jevy lidské představivosti.
Zkusme si o tom něco říct, protože i toto téma je Matematické rovnice obecné teorie relativity,
v našem podvědomí, i když většina z nás o tom které se tolik osvědčily při popisu vzdáleného
nehovoří a někteří možná ani nevědí. vesmíru, předpokládají zakřivení časoprosto-
Singularita ru a jeho závislost na hustotě hmoty. Jestliže
Podle současné „konstrukce“ historie byl vesmír kosmologická teorie postupuje proti „toku“
zrozen z velkého třesku (to není výbuch – to je času, teorie relativity dospěje k okamžiku, kdy
přirovnání s rychlostí expanze odpovídající na- by veškerá kosmická energie i masa (všech-
šim představám extrémních rychlostí). Pokud ny možné částice v rozličné formě) měly být
položíme odborníkům otázku „a co bylo před- soustředěny do jediného bodu, lépe řečeno do
tím?“, dostaneme zpravidla odpověď, že to prav- minimálního časoprostoru.
děpodobně byla SINGULARITA (což je něco pro
klasickou fyziku nepopsatelného, 7.11 Teorie
neboť neexistuje porovnání ani Velkého třesku
přiřazení ve smyslu našeho vní-
mání, tj. přiřazení informace
vnímanému jevu, má však
existenční, emoční – pocitový
charakter). Matematické vý-
razy, které popisují chování fy-
zikální veličiny, ztrácejí v tomto
případě smysl. Rovnice aplikovatel-
né na něco objemově přirovnatelné
v geometrii k bodu vás nutí k dělení
nulou, tedy v duchu naší historické
211