Page 211 - Odborna_publikace_PTV
P. 211

7 VĚDA, TECHNIKA A TECHNOLOGIE, SOUČÁST LIDSKÉHO PŮSOBENÍ V PODNIKÁNÍ

Buddhy *540 † 485 př. Kr.(Buddha – probuzen        zkušenosti ve vztahu k singularitě ztrácí součas-
při dosažení nirvány) a Ježíše z Nazaretu *0 † 33  ná věda kompetenci – neví si rady, protože se v ní
po Kr. je nesporně důležitým tématem medita-       mění geometrie i dynamika celého vesmíru. Plat-
cí a rozprav počátek a předpočátek (prenatální     nost všech známých přírodních zákonů zde končí.
fáze), smrt a posmrtnost a samozřejmě i pozna-     Vytváření abstraktních matematických modelů
telnost toho, co je když my už nebo ještě nejsme.  má přiblížit popisované jevy lidské představivosti.
Zkusme si o tom něco říct, protože i toto téma je  Matematické rovnice obecné teorie relativity,
v našem podvědomí, i když většina z nás o tom      které se tolik osvědčily při popisu vzdáleného
nehovoří a někteří možná ani nevědí.               vesmíru, předpokládají zakřivení časoprosto-
Singularita                                        ru a jeho závislost na hustotě hmoty. Jestliže
Podle současné „konstrukce“ historie byl vesmír    kosmologická teorie postupuje proti „toku“
zrozen z velkého třesku (to není výbuch – to je    času, teorie relativity dospěje k okamžiku, kdy
přirovnání s rychlostí expanze odpovídající na-    by veškerá kosmická energie i masa (všech-
šim představám extrémních rychlostí). Pokud        ny možné částice v rozličné formě) měly být
položíme odborníkům otázku „a co bylo před-        soustředěny do jediného bodu, lépe řečeno do
tím?“, dostaneme zpravidla odpověď, že to prav-    minimálního časoprostoru.
děpodobně byla SINGULARITA (což je něco pro
klasickou fyziku nepopsatelného,                                                                               7.11 Teorie
neboť neexistuje porovnání ani                                                                                 Velkého třesku
přiřazení ve smyslu našeho vní-
mání, tj. přiřazení informace
vnímanému jevu, má však
existenční, emoční – pocitový
charakter). Matematické vý-
razy, které popisují chování fy-
zikální veličiny, ztrácejí v tomto
případě smysl. Rovnice aplikovatel-
né na něco objemově přirovnatelné
v geometrii k bodu vás nutí k dělení
nulou, tedy v duchu naší historické

                                                                                                                               211
   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216