Page 18 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 18
Co se děje ve vědě

Vědec je také člověk

Už jste si někdy položili otázku: „Potkal Arnošt Mach, který se ve fyzice zabýval ze- Traduje se anekdota na účet jednoho z
jména aerodynamikou, použil velmi svéráz- největších matematiků 20. století. Davida
jsem v  životě skutečného vědce? Že vás to nou vědeckou metodu, kdy si při svých ex- Hilberta se kdosi zeptal na jednoho z jeho

ani nenapadlo? Mne občas ano.“ Každý se perimentech s  nadzvukovými rychlostmi bývalých žáků. Hilbert si po chvíli vzpo-

v životě setkává s pojmy: výzkum, vědecký nechal střílet kulky kolem hlavy? mněl: „Á, tenhle? Stal se básníkem. Pro

pracovník, badatelský přístup, nový objev matematiku měl příliš

na poli lékařské vědy, nová technologie po- Jiný vědec naopak velmi zdlouhavě a  sys- malou představivost. " Jaký je rozdíl mezi nor-
tematicky usiloval o  poznání skutečnosti, Netuším, jak funguje málním a  kvantovým
sunující lidstvo o krok dál. Pro mne to před- téměř přes dvě desetiletí si ověřoval své po- humor v dnešní době mechanikem? Kvantový
známky z pětileté výpravy výzkumné lodi výzkumných objevů, mechanik umí zaparkovat
stavuje dost neuchopitelnou lidskou činnost. do cizích moří. Charles Darwin rozhodně ale sázím na to, že do- svoje auto do garáže, aniž
Kdo jsou ti lidé mající schopnost ve svém výzkumu nespěchal, svou teorii, že by musel otevřít vrata.
učinit jakýkoliv objev, vyslovit
nebo prokázat neuvěřitelné teo-
rie, které nám usnadní život? Popravdě, ze stejných předků se mohou vyvinout roz- chází k humorným situacím, ať už jsou pří-
lze vůbec při běžném setkání rozpoznat dílné druhy, zveřejnil ve své celoživotní prá- činou samotní vědci nebo věda. Při hledání
vědce od člověka žijícího běžný život spo- ci „O vzniku druhů“. Svou převratnou teorii odpovědí na mé otázky jsem překvapivě
třební společnosti?“ Není to lehké. Kaž- o vývoji druhů, krom jiného, ověřoval v kli- zjistila, že více než 40 let vycházel časo-
dý nevypadá jako Albert Einstein, jeden du a  pohodlí svého domova, v  zahradách pis „The Journal of Irreproducible Results“,
z  nejvýznamnějších vědců všech dob. a přilehlých polích. Do svých poznámek si zkratkou JIR. Někteří vědci, matematici
Proto jsem zkoušela najít odpověď na poznamenal: „Můj Bůh nesouhlasí s  tím, či fyzici zde našli odvahu napsat humori-
další své otázky: „Je vědec také člověk? aby někdo strávil život jako pilná včelka, stické příspěvky, ve kterých parodovali
Co lze nazvat badatelským přístupem či věčně jen pracoval, pracoval a nic než to – vědecké ideje a  jejich
nalezenou odpovědí na otázku génia a co ne, to nemíním, když si představím, že člo- aplikace nebo popiso- Přijde chlapík do patentní
lze pojmenovat jako „náhodné zjištění“, věk stráví celý den o samotě …“ vali humorné situace kanceláře: „Vymyslel jsem
které „zachraňuje“ lidstvo?“ Při svém Jaký je rozdíl mezi pokusem a  experimen- při vědeckém bádání. stroj času. Můžu si ho dát
krátkém pátrání jsem narazila také na patentovat?” „Bohužel ne,
tem? Pokus by byl, kdyby se řeklo, že se od byl zde patentován včera.”
Vědci dělali pokus na pavou- vtipné reakce lid- zítra bude jezdit vlevo. A experiment, pokud Dnešní dynamická do- „A jaké jste měli úřední ho-
kovi: Tleskli a pavouk vyskočil. ské společnosti na by se to řeklo jen někomu! ba neumožňuje přístup, diny minulý týden?”
Utrhli mu jednu nohu, tleskli obvyklou roztrži- se kterým jsem vás
- pavouk vyskočil. Utrhli mu tost, neohrabanost To Michael Faraday tisíce svých expe- seznámila z  historických pramenů. Dnes
další nohu, tleskli - pavouk a  izolovanost věd- rimentů prováděl v  tehdejší podzemní jsou experimenty prováděny za přísných
vyskočil. Utrhli mu třetí nohu, ců ve formě anek- laboratoři Královského institutu Velké bezpečnostních pravidel, vývoj probíhá
tleskli, a  pavouk nic. Výsled- dot. Ráda se s vámi Británie a  strávil v  ní veškerý profesní v  nepředstavitelně rychlém tempu a  vět-
kem bádání bylo, že pavouk o ně podělím. život. Překvapivě však patřil k  nadše- šinou v týmu odborníků. Vědecká obec je
se čtyřma nohama je hluchý. ným popularizátorům vědy. Své stěžejní ihned a  globálně seznamována s  výsledky

Pro mnoho studentů je prvotním zdrojem myšleny a  výsledky svých experimentů a výstupy ověřených teorií. Ovšem charak-
informací Wikipedie, a  jelikož se další de- přibližoval ve své době čtenářům velice teristika vědce se se staletím nemění. Vědec
finice pojmu „vědec“ příliš nelišily, pro hle- čtivě, pořádal odborné přednášky, které je člověk. Kreativní, nadšený a ochotný pro
dání odpovědi se budu opírat o tuto verzi: se vyznačovaly precizním až dramatic- poznání obětovat čas.
„Vědec je jedinec systematicky usilující o po- kým způsobem podání a mnohdy přímo Proto je vlastně jedno- Žádný experiment nelze po-
znání skutečnosti. V užším smyslu se slovo v  přednáškovém sále užaslému obecen- duché si odpovědět na važovat za naprostý nezdar
vědec používá pro profesionálního badatele stvu předváděl své pokusy. Jeho objevy otázku z úvodu. - vždy může totiž posloužit
na poli vědy. Důležitým předpokladem pro byly zveřejněny v knize „Experimentální jako varovný příklad.

úspěšné „dělání vědy“ je užívání vědecké výzkumy elektřiny“. V každém z nás je kus vědce, každý někdy
metody“. No ano, takto si lze představit věd- praktikoval badatelský přístup, jen poznání
ce, izolovaného svým geniálním mozkem Tak rozdílné přístupy vědců a  badatelů není ochoten obětovat tolik času či energie
v  prostředí laboratoří, zkumavek, či jinak přinesly tak převratné objevy? Znamená a  spokojí se pouze „se svým malým ob-
specializovaného pracoviště. Vědce odtrže- to odpověď na mou otázku? Kdo je vědec? jevem“. A  jak rozpoznat, co je badatelský
ného od běžné reality všedního živo- Člověk. S mnoha znaky konzumního světa, přístup a  co náhoda? Stačí si vzpomenout,
ta. Nejvíce mě na definici vědce jen s  geniálním jakou náhodou byl objeven penicilín. Cituji:
zaujala formulace: „Důležitým mozkem, "Vskutku ojedinělý způsob pokroku prostřednic-
předpokladem pro úspěšné „dě- přemýšli- tvím nepořádku!" jásali vědci poté, co 13. září
lání vědy“ je užívání vědecké vým cho- 1929 oznámil britský bakteriolog Alexander Fle-
metody.“ váním ming objev penicilinu, který odhalil v září 1928.“
Co to čteš?” „Kvantovou fy- Věděli a fantazií. No a pak, že je vědecké bádání neuchopitelné a ni-
ziku.” „A  proč držíš knihu jste, že kdo z nás nemá šanci na Nobelovou cenu. 
vzhůru nohama?” „Je v  tom
nějaký rozdíl?”
Ing. Martina Teperová
Vysoká škola podnikání, a.s.

18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23