Page 14 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 14
Co se děje ve vědě
Laboratórium podnikavosti a kreativity
Pojem „laboratórium“, tedy starší vý- proces, ale jako metoda, způsob myšlení výše uvedených praktik a s důrazem na
raz pro laboratoř, se ve školním pro- a jednání v podmínkách nejistoty a neur- podnikavé učení, vytváření příležitostí,
středí používá k označení učeben pro čitosti, neboť podnikatelé namísto pláno- kreativitu a inovace, efektuaci a využívá-
praktickou výuku zejména v technic- vání preferují jednání na základě toho, co ní kontaktů (networking).
je baví, co umí a koho znají.
kých a přírodovědných oborech. Je však V současnosti Vysoká škola podnikání
možné hovořit o laboratoři podnikavos- Důraz na procesní přístup lze spatřovat připravuje povinně volitelný předmět
ti a kreativity? Domnívám se, že ano. v množství soutěží o nejlepší podni- „Start do podnikání“. V rámci tohoto
katelský záměr na vysokých školách či předmětu budou studenti rozvíjet svou
v podnikatelských inkubátorech. První podnikavost a podnikatelské kompeten-
Význam podnikavosti vysokou školou, která takovou soutěž ce na základě vlastní zkušenosti. Budou
a kreativity ve 21. století zavedla, byla americká Babson College moci uplatnit vybraný přístup k podni-
Vzdělávací systém zaujímá významnou v roce 1984. Před několika lety však kání (kauzální či efektuační) v různých
roli v procesu rozvoje společnosti a zpro- soutěž byla transformována a zaměřena kontextech (sociální podnikání, intrapod-
středkování znalostí a dovedností potřeb- nikoli na hodnocení podnikatelských nikání, franchising, založení firmy aj.).
ných k dlouhodobému zajištění zaměst- záměrů, ale na hodnocení konkrétních
nanosti, ekonomického růstu a bohatství. kroků a jednání studentů směrem k pod- Vysoká škola podnikání rozvíjí podni-
Podnikavost však není pouze o budová- nikání (Babson Entrepreneurial Thought kavost studentů také v rámci extrakuri-
ní nových firem a vytváření pracovních and Action – BETA). kulárních aktivit. Jako příklad lze uvést
míst. Zakladatel Vysoké školy podnikání čtyřdenní „Innovation Boot Camp“ ur-
doc. PhDr. Josef Jünger, CSc. se s oblibou Experimentování lze popsat jako jedná- čený pro studenty prvního ročníku ba-
odvolával na slova průkopníka výuky ní, při kterém něco zkoušíme, učíme se kalářského studia, během kterého týmy
podnikání a podnikavosti Jeffryho A. z těchto pokusů a přenášíme poznatky do studentů řeší v externím prostředí úkoly
Timmonse: „Podnikatelský duch umoc- dalšího experimentování. Vědecké expe- zaměřené na schopnost generovat nápa-
ňuje síly lidí a národů. Zkrátka jsme rimentování bývá spojováno s přírodní- dy, pracovat v týmu, inovovat a vnímat
uprostřed tiché revoluce, triumfu tvoři- mi vědami v laboratořích. Při výuce pod- problémy z jiné perspektivy.
vosti a podnikatelského ducha lidského nikání a podnikavosti obvykle zůstávají
druhu. S největší pravděpodobností ti- vědecké postupy stranou. Jedním z dů- Dalším úspěšným kurzem je „Vývoj a de-
chá revoluce ovlivní 21. století mnohem vodů je skutečnost, že výuka podnikání sign produktu“. Během dvou měsíců stu-
víc, než průmyslová revoluce ovlivnila 19. většinou probíhá v prostředí klasických denti procházejí pod dohledem jednoho
a 20. století.“ Úkolem pedagogů na všech tříd kancelářského typu. Přestože si školy lektora kreativity a jednoho designéra
stupních vzdělávací soustavy je připravit a univerzity často vytvořily podnikatel- procesem vývoje produktu (od výzku-
žáky a studenty na tuto „tichou revoluci“. ské inkubátory, možnost experimentovat mu trhu k vytvoření prototypu/modelu
a učit se z experimentů je velmi omezena produktu). Studenti se aktivně zapojují
Výuka podnikavosti – od procesu prostorem, technologiemi, zdroji a ča- do řady aktivit (generování ideje, návrh
k metodě/od plánování k jednání sem. Reflexe napomáhá nalezení smyslu konceptu, výroba prototypu či modelu).
Při výuce podnikání od počátku domi- předchozích aktivit (hraní, empatie, vy-
noval, a stále dominuje, tzv. procesní tváření a experimentování). V neposlední řadě Vysoká škola podni-
přístup, který vychází z představy podni- kání usiluje o vytváření inspirativního
kání jako lineárního procesu. Výuka ob- Rozvoj podnikavosti a kreativity prostředí pro studenty a pedagogy. Ak-
vykle probíhá postupně od identifikace na Vysoké škole podnikání tuálně připravuje projekt přeměny auly
příležitosti přes vývoj konceptu a získá- Posláním Vysoké školy podnikání je pěs- v sídle Podnikatelského inkubátoru na
vání zdrojů až k implementaci příležitosti tovat podnikavost a podporovat ty, kteří moderní coworkingový a kreativní pro-
a k exitu. Podle tohoto pojetí výuky lze chtějí podnikat se sociální odpovědnos- stor, ve kterém by tvořili a setkávali se
v podnikání dobře plánovat a předvídat. tí. Podnikavost je rozvíjena průřezově ve studenti, absolventi, pedagogové a lidé
V poslední době však roste zájem o kre- většině předmětů. Za klíčový lze však po- z podnikatelské praxe.
ativní (tzv. efektuační) přístup. Podnika- važovat povinný předmět „Podnikavost
vost podle zastánců tohoto přístupu ne- – personální a sociální dovednosti“. Vý-
může být nadále vyučována jako lineární uka tohoto předmětu probíhá s využitím PhDr. Lukáš Durda
Vysoká škola podnikání, a.s.
14
Laboratórium podnikavosti a kreativity
Pojem „laboratórium“, tedy starší vý- proces, ale jako metoda, způsob myšlení výše uvedených praktik a s důrazem na
raz pro laboratoř, se ve školním pro- a jednání v podmínkách nejistoty a neur- podnikavé učení, vytváření příležitostí,
středí používá k označení učeben pro čitosti, neboť podnikatelé namísto pláno- kreativitu a inovace, efektuaci a využívá-
praktickou výuku zejména v technic- vání preferují jednání na základě toho, co ní kontaktů (networking).
je baví, co umí a koho znají.
kých a přírodovědných oborech. Je však V současnosti Vysoká škola podnikání
možné hovořit o laboratoři podnikavos- Důraz na procesní přístup lze spatřovat připravuje povinně volitelný předmět
ti a kreativity? Domnívám se, že ano. v množství soutěží o nejlepší podni- „Start do podnikání“. V rámci tohoto
katelský záměr na vysokých školách či předmětu budou studenti rozvíjet svou
v podnikatelských inkubátorech. První podnikavost a podnikatelské kompeten-
Význam podnikavosti vysokou školou, která takovou soutěž ce na základě vlastní zkušenosti. Budou
a kreativity ve 21. století zavedla, byla americká Babson College moci uplatnit vybraný přístup k podni-
Vzdělávací systém zaujímá významnou v roce 1984. Před několika lety však kání (kauzální či efektuační) v různých
roli v procesu rozvoje společnosti a zpro- soutěž byla transformována a zaměřena kontextech (sociální podnikání, intrapod-
středkování znalostí a dovedností potřeb- nikoli na hodnocení podnikatelských nikání, franchising, založení firmy aj.).
ných k dlouhodobému zajištění zaměst- záměrů, ale na hodnocení konkrétních
nanosti, ekonomického růstu a bohatství. kroků a jednání studentů směrem k pod- Vysoká škola podnikání rozvíjí podni-
Podnikavost však není pouze o budová- nikání (Babson Entrepreneurial Thought kavost studentů také v rámci extrakuri-
ní nových firem a vytváření pracovních and Action – BETA). kulárních aktivit. Jako příklad lze uvést
míst. Zakladatel Vysoké školy podnikání čtyřdenní „Innovation Boot Camp“ ur-
doc. PhDr. Josef Jünger, CSc. se s oblibou Experimentování lze popsat jako jedná- čený pro studenty prvního ročníku ba-
odvolával na slova průkopníka výuky ní, při kterém něco zkoušíme, učíme se kalářského studia, během kterého týmy
podnikání a podnikavosti Jeffryho A. z těchto pokusů a přenášíme poznatky do studentů řeší v externím prostředí úkoly
Timmonse: „Podnikatelský duch umoc- dalšího experimentování. Vědecké expe- zaměřené na schopnost generovat nápa-
ňuje síly lidí a národů. Zkrátka jsme rimentování bývá spojováno s přírodní- dy, pracovat v týmu, inovovat a vnímat
uprostřed tiché revoluce, triumfu tvoři- mi vědami v laboratořích. Při výuce pod- problémy z jiné perspektivy.
vosti a podnikatelského ducha lidského nikání a podnikavosti obvykle zůstávají
druhu. S největší pravděpodobností ti- vědecké postupy stranou. Jedním z dů- Dalším úspěšným kurzem je „Vývoj a de-
chá revoluce ovlivní 21. století mnohem vodů je skutečnost, že výuka podnikání sign produktu“. Během dvou měsíců stu-
víc, než průmyslová revoluce ovlivnila 19. většinou probíhá v prostředí klasických denti procházejí pod dohledem jednoho
a 20. století.“ Úkolem pedagogů na všech tříd kancelářského typu. Přestože si školy lektora kreativity a jednoho designéra
stupních vzdělávací soustavy je připravit a univerzity často vytvořily podnikatel- procesem vývoje produktu (od výzku-
žáky a studenty na tuto „tichou revoluci“. ské inkubátory, možnost experimentovat mu trhu k vytvoření prototypu/modelu
a učit se z experimentů je velmi omezena produktu). Studenti se aktivně zapojují
Výuka podnikavosti – od procesu prostorem, technologiemi, zdroji a ča- do řady aktivit (generování ideje, návrh
k metodě/od plánování k jednání sem. Reflexe napomáhá nalezení smyslu konceptu, výroba prototypu či modelu).
Při výuce podnikání od počátku domi- předchozích aktivit (hraní, empatie, vy-
noval, a stále dominuje, tzv. procesní tváření a experimentování). V neposlední řadě Vysoká škola podni-
přístup, který vychází z představy podni- kání usiluje o vytváření inspirativního
kání jako lineárního procesu. Výuka ob- Rozvoj podnikavosti a kreativity prostředí pro studenty a pedagogy. Ak-
vykle probíhá postupně od identifikace na Vysoké škole podnikání tuálně připravuje projekt přeměny auly
příležitosti přes vývoj konceptu a získá- Posláním Vysoké školy podnikání je pěs- v sídle Podnikatelského inkubátoru na
vání zdrojů až k implementaci příležitosti tovat podnikavost a podporovat ty, kteří moderní coworkingový a kreativní pro-
a k exitu. Podle tohoto pojetí výuky lze chtějí podnikat se sociální odpovědnos- stor, ve kterém by tvořili a setkávali se
v podnikání dobře plánovat a předvídat. tí. Podnikavost je rozvíjena průřezově ve studenti, absolventi, pedagogové a lidé
V poslední době však roste zájem o kre- většině předmětů. Za klíčový lze však po- z podnikatelské praxe.
ativní (tzv. efektuační) přístup. Podnika- važovat povinný předmět „Podnikavost
vost podle zastánců tohoto přístupu ne- – personální a sociální dovednosti“. Vý-
může být nadále vyučována jako lineární uka tohoto předmětu probíhá s využitím PhDr. Lukáš Durda
Vysoká škola podnikání, a.s.
14