Page 22 - Casopis_PTV_3_pdf_flip
P. 22
Pro pedagogy

E-fotografie

aneb kam nás věda a technika posunuly

Pozorný čtenář si po přečtení nadpi- Kam nás posunula digitální, tedy E-fo- znamenat. Pro dokreslení těchto schop-
su položí otázku. Proč je před slo- tografie? Neuvěřitelně daleko, kam jsme ností se stačí podívat na noční fotografii
vem fotografie písmeno E? Máme došli s využitím vědy a techniky v oblasti New Yorku, kterou jsem pořídil na jed-
ještě jinou fotografii? Než vysvětlím ten- zpracování a využití obrazu. Základem nom z mrakodrapů v Rockefellerově cen-
to pojem, vraťme se trochu do historie. E-fotografie je digitální fotoaparát. Di- tru. Kolik svítících bodů tam najdeme.
Máme třeba klasickou K-fotografii. Ta je gitální fotoaparát je fotoaparát, zazna- Včetně těch na Empire State Building,
založena na fyzice (optice) a chemii, tedy menávající obraz v digitální formě, takže který je nejvyšší. Přičemž na digitálním
pořízení osvitu filmu pomocí klasického může být okamžitě zobrazen na zabudo- fotoaparátu máme celý proces snímání
fotoaparátu a uchování obrazu za pomocí vaném displeji nebo nahrán do počítače. pod stálou kontrolou. Tedy pohlídáme
specifických reakcí na světlo. V podstatě Základní funkcí digitálního fotoaparátu si optimální expozici, množství černých
chemický prvek stříbro reaguje na světlo je snímání statických obrazů do podoby a světlých bodů na histogramu v hledáč-
a následně procesem vyvolání dostáváme tzv. digitální fotografie a  umožnit tak ku přístroje, nastavíme i  ty nejjemnější
fotografický film (negativ). Pochopitelně, jejich další zpracování, např. pomocí parametry expozice. A  vše průběžně vy-
ten je nutné stabilizovat s  použitím che- běžného počítače, jejich tisk či vyvolání hodnocujeme a  korigujeme, třeba ve ví-
mické sloučeniny – ustalovače. Teprve speciální osvitovou jednotkou do výsled- cenásobné expozici. Jak jednoduché a nic
následně v  temné komoře s  užitím zvět- né podoby jako u klasické fotografie. Di- nás to nestojí. Jen domů si odneseme ulo-
šovacího přístroje dostaneme vyvolaný gitální fotoaparát již neeexistuje jen v po- žené soubory jedniček a nul v příslušném
obrázek na papíře – pozitiv. Prostě docela době digitální zrcadlovky, ale je součástí formátu. Ideálně v RAW k dalšímu zpra-
komplikovaný proces, kdy je jeho kon- mobilních zařízení a  tabletů. Jádrem za- cování. A můžeme si dnes položit i další
trola omezena a  tudíž kvalita výsledné řízení je světlocitlivá plocha snímače. Na otázku. Je proces digitálního pořízení
fotografie k  tomu odpovídající. Možná plochu senzoru je promítán obraz přes konec našeho snažení?
si někteří vzpomenou na kouzelné hrát- systém optických čoček v objektivu. Svě- Nikoli. Naopak. Digitální E-fotografie je
ky s  přístrojem na vyvolání filmu („tan- telná energie, která přichází ze sníma- teprve začátek dalšího fantastického pro-
kem“), magii v temné komoře a následné ného prostoru (scény), je v  jednotlivých cesu, která nám věda a technika umožnila.
leštění fotek. Prostě historie, vše zapome- pixelech (obrazových bodech) převáděna Jmenuje se postprocessing, tedy digitální
nuto. Podíval jsem se do svého archivu na elektrický signál a  uložena v  podobě zpracování surové fotografie. Stačí k tomu
a vytáhl pro ilustraci jeden snímek cesty vázaného náboje. Náboj vzniká postup- mít vhodný software, od těch nejjedno-
v lese. Kompozice dobrá, ale žádná změna ně během expozice čipu, kdy je otevřena dušších až po profesionální (např. Adobe
kontrastu, jasu, vyvážení bílé, slabá kres- uzávěrka fotoaparátu a  světlo může do- Photoshop). A především znalosti, viz můj
ba ve stínech a jasu, neodstraněna chro- padat na čip. Mnozí si ani nedovedeme úvodník v tomto čísle. S digitálním foto
matická aberace a další specifické problé- představit, jak obrovské množství těchto souborem pak dokážeme hotová kouz-
my, které odborník pozná. obrazových bodů je schopen snímač za-

22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27