Page 98 - Rukovet_WEB
P. 98
Život je o poznávání chemické rozbory půdy, ale nakonec bylo
vždy nutné vše posoudit z vyšší perspekti-
Jak Vás ovlivnila základní škola? vy a propojit nové poznatky se zkušenostmi
Projít základní školu vzhledem k mé dyslexii starých praktiků zemědělců. Jejich rady byly
pro mě nebylo jednoduché. Jak jsem začal k nezaplacení. Aplikovaly se zde tedy jed-
stoupat výš a opouštěl psaní perem, zača- noduché principy hospodaření s přírodními
la pro mne snadnější etapa. Z předmětů mě zdroji včetně vyhodnocení možností jež nabí-
nejvíce zajímaly přírodní vědy a matematika. zela ekonomické dimenze. Celé studium bylo
Problém jsem měl s češtinou a jazyky vůbec. o tom, jak ovlivňovat procesy hospodaření se
Vše jsem potřeboval rozklíčovat, rád jsem ře- zemědělskými plodinami v přírodě, bylo nut-
šil rébusy. V dějepise mě nebavilo učit se leto- né odhalit vzájemné závislosti, identifikovat
počtům, ale zajímalo mě sledovat historické jednotlivé příčiny a jejich dopady, pokud jste
události a procesy v kontextu celospolečen- něco udělal špatně, brzy se to projevilo ve fy-
ského dění a vývoje lidských osudů. zické rovině, tedy na poli. Výběr vysoké školy
A co další studium? potvrdil trend, který mne provází celý život,
Od základů mě ovlivnilo studium na Střední tedy multidisciplinární přístup k procesům
zemědělské škole v Opavě. Koncentrovali se ve společnosti. Studoval jsem Ekonomickou
tam kvalitní kantoři, kteří nesměli učit z poli- fakultu VŠB-TU Ostrava, kde jsem se v prv-
tických důvodů na gymnáziích. Od nich jsem ním a druhém ročníku zaměřoval na infor-
pochopil procesy v přírodě a koloběh života. matiku a systémové inženýrství. Poté jsem
V oboru agronom jsem pochopil, že lidské přešel na národohospodářství. V každém roč-
působení v přírodě se neprojeví hned, ale níku jsem si volil předměty zaměřené na apli-
musí se plánovat do budoucna. Naučil jsem kovanou matematiku a statistiku. V posled-
se vnímat maličkosti a indicie, nutné pro ních ročních mě začala zajímat poměrně nová
zvolení správného postupu třeba při ochra- disciplína – sociologie. Národohospodářství
ně rostlin, kdy se musí agronom rozhodnout, a sociologie spolu dle mého názoru úzce sou-
zda uměle aplikovat potřebná opatření, nebo visí. Sociologie je nutná k pochopení ekono-
to nechat přirozenému průběhu. Pokud totiž mických procesů ve společnosti, proč vlastně
špatně pohnojíte půdu, muže se stát, že se vý- určité situace vznikají. Hledal jsem a stále
nosy z ní nezvýší, protože zde chybí potřebné hledám principy, které ovlivňují lidskou spo-
látky pro správný vývoj rostlin. Dělali jsme lečnost její podobu a mají vliv na ekonomiku.