Page 98 - Rukovet_WEB
P. 98

Život je o poznávání                              chemické rozbory půdy, ale nakonec bylo
                                                  vždy nutné vše posoudit z  vyšší perspekti-
Jak Vás ovlivnila základní škola?                 vy a  propojit nové poznatky se zkušenostmi
Projít základní školu vzhledem k mé dyslexii      starých praktiků zemědělců. Jejich rady byly
pro mě nebylo jednoduché. Jak jsem začal          k  nezaplacení. Aplikovaly se zde tedy jed-
stoupat výš a  opouštěl psaní perem, zača-        noduché principy hospodaření s  přírodními
la pro mne snadnější etapa. Z  předmětů mě        zdroji včetně vyhodnocení možností jež nabí-
nejvíce zajímaly přírodní vědy a matematika.      zela ekonomické dimenze. Celé studium bylo
Problém jsem měl s češtinou a jazyky vůbec.       o tom, jak ovlivňovat procesy hospodaření se
Vše jsem potřeboval rozklíčovat, rád jsem ře-     zemědělskými plodinami v přírodě, bylo nut-
šil rébusy. V dějepise mě nebavilo učit se leto-  né odhalit vzájemné závislosti, identifikovat
počtům, ale zajímalo mě sledovat historické       jednotlivé příčiny a jejich dopady, pokud jste
události a  procesy v  kontextu celospolečen-     něco udělal špatně, brzy se to projevilo ve fy-
ského dění a vývoje lidských osudů.               zické rovině, tedy na poli. Výběr vysoké školy
A co další studium?                               potvrdil trend, který mne provází celý život,
Od základů mě ovlivnilo studium na Střední        tedy multidisciplinární přístup k  procesům
zemědělské škole v  Opavě. Koncentrovali se       ve společnosti. Studoval jsem Ekonomickou
tam kvalitní kantoři, kteří nesměli učit z poli-  fakultu VŠB-TU Ostrava, kde jsem se v  prv-
tických důvodů na gymnáziích. Od nich jsem        ním a  druhém ročníku zaměřoval na infor-
pochopil procesy v  přírodě a  koloběh života.    matiku a  systémové inženýrství. Poté jsem
V  oboru agronom jsem pochopil, že lidské         přešel na národohospodářství. V každém roč-
působení v  přírodě se neprojeví hned, ale        níku jsem si volil předměty zaměřené na apli-
musí se plánovat do budoucna. Naučil jsem         kovanou matematiku a  statistiku. V  posled-
se vnímat maličkosti a  indicie, nutné pro        ních ročních mě začala zajímat poměrně nová
zvolení správného postupu třeba při ochra-        disciplína – sociologie. Národohospodářství
ně rostlin, kdy se musí agronom rozhodnout,       a sociologie spolu dle mého názoru úzce sou-
zda uměle aplikovat potřebná opatření, nebo       visí. Sociologie je nutná k  pochopení ekono-
to nechat přirozenému průběhu. Pokud totiž        mických procesů ve společnosti, proč vlastně
špatně pohnojíte půdu, muže se stát, že se vý-    určité situace vznikají. Hledal jsem a  stále
nosy z ní nezvýší, protože zde chybí potřebné     hledám principy, které ovlivňují lidskou spo-
látky pro správný vývoj rostlin. Dělali jsme      lečnost její podobu a mají vliv na ekonomiku.
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102