Page 94 - Rukovet_WEB
P. 94

PEDAGOG                                                       Zajímá mě vše, co souvisí s nadáním
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
                                                              Kde jste vyrůstala jako dítě?
Vystudovala učitelství fyziky a chemie na Pedagogické fakul-  Vyrůstala jsem v  menším městečku, kde jsem
tě, dnes Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity v Os-    už jako malá vnímala respekt a úctu lidí k mým
travě. Pracuje jako vysokoškolská učitelka na Pedagogické     rodičům, což se mi moc líbilo. Oba totiž pů-
fakultě Ostravské univerzity v Ostravě, kde zároveň vede Vý-  sobili jako učitelé na základní a  střední škole.
zkumné centrum edukace nadaných (VCEN). Jejím profesním       Dnes umím ocenit, že mě vychovávali bez zby-
zaměřením je výzkum nadaných žáků a práce s přírodovědně      tečných zákazů a příkazů. Nesnažili se o nijak
a technicky nadanými studenty. Je autorkou řady článků, sta-  násilnou „vzornou výchovu“. Našla jsem u nich
tí, publikovaných a citovaných textů.                         jistotu podpory, lásky a pochopení.

1986	  studium učitelství všeobecně vzdělávacích předmě-      Co Vás tenkrát nejvíce bavilo?
1987	  tů, Pedagogická fakulta v Ostravě                      Vždy mě zajímala příroda a nejraději jsem trávi-
2005	  titul PaedDr., Didaktika fyziky, Pedagogická           la volný čas venku s kamarády. Bydleli jsme na
2010	  fakulta v Ostravě                                      konci městské zástavby, kde byly stromy, za nimi
       Ph.D., Pedagogika, Masarykova univerzita v Brně,       pole a z dnešního pohledu svěží a čisté prostředí.
       Pedagogická fakulta
       Doc., Pedagogika, Univerzita Konštantína               Celý život se zabýváte vzděláváním, ať už
       Filozofa v Nitre                                       žáků na gymnáziu nebo studentů na vysoké
                                                              škole. Jak ovlivnila škola Vás?
                                                              Vzpomínám si, že jsem nechtěla chodit do školky.
                                                              Pořád jsem hledala důvody, proč bych měla být
                                                              raději u  babičky a  dědečka. Na základní školu
                                                              jsem ale chodila bez obav a ráda, protože učení
                                                              mi šlo vždycky snadno. Vnímala jsem školu jako
                                                              místo, kam chodí všichni, protože je to zvykem.
                                                              Na gymnázium jsem začala dojíždět do soused-
                                                              ního města a tam se mi už opravdu zalíbilo. My-
                                                              slím, že jsem byla vzorným a bezproblémovým
                                                              žákem, přestože jsem se doma pravidelně neučila.
                                                              Dvojky na vysvědčení jsem občas mívala.
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99