Page 96 - Rukovet_WEB
P. 96
Jaký je dnes Váš okruh zájmů? pou. Hovoří o elitářství a segregaci a přitom jed-
Zajímá mě vše, co souvisí s nadáním. Nadané ním dechem odsuzují odliv mozků do zahraničí.
děti nemají úplně jednoduché postavení v na- Dokonce i z řad pedagogů se setkáváme s názo-
šich školách, protože se často setkávají s nepo- ry, že nadaní nic nepotřebují, že si pomohou
chopením učitelů i spolužáků. Ve své práci se sami. Často si pokládáme otázky: „Co české
snažím upozornit na existenci nadaných dětí, školství nadaným jedincům nabízí? Co jim na-
na nutnost brzkého rozpoznání nadání a jeho bízí sami učitelé?“ Umíme na ně odpovědět? Až
podchycení již v útlém věku. tyto odpovědi nalezneme, teprve pak se nám za-
čnou vymezovat limity toho, kam až věda může
Máte čas na nějaké koníčky? Jsou některé, při zajít. V této souvislosti je nesmírně důležité si
nichž relaxujete? uvědomit, že právě nadaní jedinci jsou nositelé
Potřebuji v životě především osobní pohodu. Tu špičkové vědy.
mi zaručí jen pocit, že mí blízcí jsou zdraví a že Můžete popsat zásadní objev ve vašem oboru?
mé vlastní děti úspěšně studují obory, které si Zásadním objevem v tuto chvíli je, že i nadaní
vybraly a které je baví. Stres odbourávám pravi- žáci mají svá specifika a že je potřeba je respek-
delným pohybem. tovat a do jisté míry se jim umět přizpůsobit.
Jaké vlastnosti by měl mít každý vědec?
Cítíte ve své praxi hranice, za které se peda- Měl by mít především velké zaujetí pro svůj
gogika jako věda nemůže dostat? obor, jistou urputnost, systematičnost, píli
Teorie i praxe v oblasti vzdělávání nadaných a pracovitost, trpělivost. A samozřejmě víru
byla v naší republice mnoho let opomíjena. Teď v pozitivní výsledek.
se zdá, že se situace pozvolna mění, ale pořád se
najdou lidé, kteří nutnost této podpory nechá-