Page 46 - Rukovet_WEB
P. 46
Co Vás vedlo ke studiu na Vysoké škole? přírodovědecké (universitní), např. paleonto-
V mém případě došlo ke zlomovému obratu, logii, chemii, fyzikální chemii apod., tak i ryze
když 3 měsíce před maturitou tatínek neočeká- technické jako deskriptivní geometrii, měřictví,
vaně zemřel. Dnes mohu říci, že zkouškou do- základy strojírenství, pružnost a pevnost atd.
spělosti pro mne byla právě tato situace, nikoliv Pravda, ne vždy jsme nad touto různorodostí
maturita samotná. Uvědomil jsem si, že musím právě jásali, nikdy jsme si však nenechali vzít
nastoupit na jeho místo v rodině, že budu mu- chuť pochybami, zda takovou skladbu předmě-
set vydělávat, abychom mohli přežít. Rozhodl tů budeme v životě potřebovat. VŠB nám dala
jsem se proto na vysokou školu nenastoupit. solidní základ pro profesní život. Samozřejmě
Ztratil jsem tátu, rádce a kamaráda. Ke zvráce- těm, kteří vydrželi. Zkoušky se nedávaly „za-
ní tohoto rohodnutí přispěl náš třídní učitel na darmo“. Byli jsme vedeni k zodpovědnosti za
jedenáctiletce a současně učitel fyziky, který si vlastní práci. A to se nám v životě bohatě oplati-
maminku zavolal a přesvědčil ji, abych se na lo. Nepotřebovali jsme žádné „rozvolněné“ sys-
vysokou školu přihlásil. Znamenalo to na tu témy ani studentské „inkubátory“, jaké existují
nejbližší, na kterou mohu dojíždět. Rozhodnu- dnes. A v tomto romantickém a přitom realis-
tí bylo pak jednoduché – VŠB v Ostravě, fakul- tickém životě vyzrál i náš zájem o studium a náš
ta Hornicko-geologická. „pohled“ do vlastní budoucnosti. Můj profesní
život doma i v zahraničí prokázal, že na svou
Alma Mater mohu být hrdý. Až na jednu výjim-
Jak vzpomínáte na vysokou školu?
Oproti střední škole to byl velký rozdíl. Vyža- ku. Vysoká škola nás nemotivovala k učení se
dovala se od nás samostatná práce, teoretické cizím jazykům (samozřejmě s výjimkou ruštiny,
znalosti i praktické dovednosti při práci v te- která byla povinná). Pro české prostředí to teh-
rénu. Profesoři, docenti i odborní asistenti byli dy stačilo, pro práci v zahraničí nikoliv.
v převážné většině případů osobnosti a to jak po
stránce odborné, tak i z hlediska svého přístupu Byla práce na „diplomce“ stresující a obtížná,
ke studentům. Měli jsme k nim přirozenou úctu. nebo spíš tvůrčí a radost přinášející?
To, co dnes objevujeme jako novinku, nutnost či Byla to doba báječná, nestresující, dobrodružná
inovaci, totiž dospět k vlastnímu názoru a sna- a hodná novely „Dva chlapi v chalupě“. Hned
žit se odpovědět na otázku, proč daný a studo- to vysvětlím. Žijeme v zemi neustálých reorga-
vaný jev existuje, byla zcela přirozenou součástí nizací (navzdory Komenského doporučením),
výukového procesu. V případě studia oboru přetváření a pokusů o proměnu. A tehdejší ex-
geologie jsme absolvovali jak předměty ryze perimentální „inovace“ spočívala v možnosti