Page 50 - Rukovet_WEB
P. 50
jsem se díky povinné ruštině na škole domluvil a efektivněji, než kdy dřív. Zkrátila vzdálenos-
dobře. Přesně španělsky jsem se nenaučil nikdy, ti. Umožnila nám objevovat nové světy. Ale
ale osvojil jsem se určitou obratnost v diskusích, současně se stala důležitým prvkem válečných
bazální gramatiku a zejména sebedůvěru, že se strojů a často tak místo pokroku přinášela smrt.
dobře domluvím. Hledáme tedy smysl své existence, ale současně
Které vlastnosti by vědci neměly chybět? nacházíme také svou křehkost a zranitelnost.
Každý vědec by měl být především pokorný, Poučíme se?
kritický k vlastnímu postupu, neměla by mu
chybět sebedůvěra, měl by se umět nechat po- Jaké jsou limity vědce a limity vědy?
učit jinými, neměl by neochvějně prosazovat Každý vědec má své limity a je jich dost. Jen na-
své vlastní a jedině neomylné ego, měl by umět mátkou: intelektuální kapacita, vytrvalost, ka-
překonávat nečekané překážky. Pro geologa to pacita neuronových synapsí, pokora. Věda nám
platí dvojnásob, neboť vše, co dnes v přírodě po- otevírá dveře k dosud nepoznaným světům.
pisujeme, je výsledkem dlouhé evoluční histo- Problém je v tom, že po otevření jedněch dve-
rie otevřeného systému naší planety. A protože ří se objevují dveře další. Věda tak přechází do
jsme u zrodu těchto procesů pochopitelně chy- filosofie a teorie poznání, do kontaktu s vírou.
běli, musíme hledat nejen v přírodě, ale i sami
v sobě, namáhat se a dělat vše proto, abychom Jak Vás ovlivňovala a vlastně stále ovlivňuje
se nedívali jen na povrchový stav, ale dokázali pedagogická práce?
pohlédnout i hluboko pod něj, do jádra věci. Pedagog musí mít rád mladé lidi, od nichž čerpá
Co je podle Vás smyslem vědy? energii a také originální názory (pokud je mají).
Je to hledání pravdy v daném časovém interva- Musí být trochu režisérem, vypravěčem a musí
lu, objevování nových informací a vynalézání z něj sálat opravdovost. S mladými lidmi si ne-
technologií, které přispějí k lepšímu životu ne- lze hrát. A tak pedagog kromě svých studentů
jen každého jedince, ale i společnosti jako celku. testuje i sám sebe a v přeneseném slova smyslu
Ne vždy však dokážeme odhadnout konečné se „vrací do svého studentského života“.
důsledky všech takových objevů či vynálezů.
Vzpomeňme vynález kola. Tato velice jedno- Jak by měl v dnešní době přistupovat
duchá součástka nám umožnila přepravovat ke vědě mladý člověk?
po souši osoby i zboží neporovnatelně snadněji Chytří mladí lidé umějí využít zkušeností svých
starších kolegů. Rozhodně by se neměli zabývat
jen vším novým bez ohledu na pravdy, které živé