Page 50 - Rukovet_WEB
P. 50

jsem se díky povinné ruštině na škole domluvil      a  efektivněji, než kdy dřív. Zkrátila vzdálenos-
dobře. Přesně španělsky jsem se nenaučil nikdy,     ti. Umožnila nám objevovat nové světy. Ale
ale osvojil jsem se určitou obratnost v diskusích,  současně se stala důležitým prvkem válečných
bazální gramatiku a zejména sebedůvěru, že se       strojů a často tak místo pokroku přinášela smrt.
dobře domluvím.                                     Hledáme tedy smysl své existence, ale současně
Které vlastnosti by vědci neměly chybět?            nacházíme také svou křehkost a  zranitelnost.
Každý vědec by měl být především pokorný,           Poučíme se?
kritický k  vlastnímu postupu, neměla by mu
chybět sebedůvěra, měl by se umět nechat po-        Jaké jsou limity vědce a limity vědy?
učit jinými, neměl by neochvějně prosazovat         Každý vědec má své limity a je jich dost. Jen na-
své vlastní a jedině neomylné ego, měl by umět      mátkou: intelektuální kapacita, vytrvalost, ka-
překonávat nečekané překážky. Pro geologa to        pacita neuronových synapsí, pokora. Věda nám
platí dvojnásob, neboť vše, co dnes v přírodě po-   otevírá dveře k  dosud nepoznaným světům.
pisujeme, je výsledkem dlouhé evoluční histo-       Problém je v  tom, že po otevření jedněch dve-
rie otevřeného systému naší planety. A protože      ří se objevují dveře další. Věda tak přechází do
jsme u  zrodu těchto procesů pochopitelně chy-      filosofie a teorie poznání, do kontaktu s vírou.
běli, musíme hledat nejen v přírodě, ale i sami
v sobě, namáhat se a dělat vše proto, abychom       Jak Vás ovlivňovala a vlastně stále ovlivňuje
se nedívali jen na povrchový stav, ale dokázali     pedagogická práce?
pohlédnout i hluboko pod něj, do jádra věci.        Pedagog musí mít rád mladé lidi, od nichž čerpá
Co je podle Vás smyslem vědy?                       energii a také originální názory (pokud je mají).
Je to hledání pravdy v daném časovém interva-       Musí být trochu režisérem, vypravěčem a musí
lu, objevování nových informací a  vynalézání       z něj sálat opravdovost. S mladými lidmi si ne-
technologií, které přispějí k  lepšímu životu ne-   lze hrát. A tak pedagog kromě svých studentů
jen každého jedince, ale i společnosti jako celku.  testuje i sám sebe a v přeneseném slova smyslu
Ne vždy však dokážeme odhadnout konečné             se „vrací do svého studentského života“.
důsledky všech takových objevů či vynálezů.
Vzpomeňme vynález kola. Tato velice jedno-          Jak by měl v dnešní době přistupovat
duchá součástka nám umožnila přepravovat            ke vědě mladý člověk?
po souši osoby i zboží neporovnatelně snadněji      Chytří mladí lidé umějí využít zkušeností svých
                                                    starších kolegů. Rozhodně by se neměli zabývat
                                                    jen vším novým bez ohledu na pravdy, které živé
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55