Page 44 - Rukovet_WEB
P. 44
Život je jako nádherná symfonie logiku jednotlivých kroků a prostřednictvím
životních příběhů slavných matematiků a tref-
ných a vtipných sloganů nás přesvědčoval, že
Jak jste prožíval dětsví?
Vyrůstal jsem v rodině „kovozemědělce“, kde nám dává vlastně základy i pro fyziku, ve které
vládla rodinná pohoda. Tatínek byl vyuče- jsme se přesvědčili, že měl pravdu. Vycháze-
ným zámečníkem a pracoval jako strojvedoucí li jsme ze školy s pocitem, že fyzikální svět je
v depu ve Frýdku-Místku. Maminka byla v do- základem pro pochopení přírodních pochodů.
mácnosti. Vlastnili jsme rodinný domek a cca Při chemii jsme se těšili na pokusy, které měly
1 ha zemědělské půdy, kterou bylo zapotřebí někdy až nečekaně „bouřlivý“ průběh. Oceňuji
obdělávat. Žili jsme skromně, ale spokojeně našeho chemika, který nás učil chemii porozu-
a povinnosti jsme brali jako přirozenou součást mět a ne biflovat se všechno nazpaměť. Zeměpis
života na vesnici. Navíc domácí produkty z cho- nám odkryl exotické kraje, které pro mne jako
vaných zvířat (vepřové po zabíjačce, králíci, sle- kluka z vesnice byly „rajskou zahradou“. Dějepis
pice, vejce apod.) nebyly k zahození. nás učila velmi krásná dáma a tak jsme vnímali
spíše ji, než historický průběh událostí. Výsled-
Co podle Vás nadchne dětskou duši ke vědě? kem toho byla sice podrobná znalost některých
Snažil jsem se z dobových populárně-vědeckých historických lokálních událostí, ale naprostý
časopisů dozvědět o různých objevech či no- chaos z hlediska globálního vývoje a rozvoje
vinkách v různých oborech, dnes bychom řek- lidské společnosti. Závěr: výuka na střední škole
li „z oblasti aplikovaného výzkumu“, co nejvíce. závisela na mistrovství učitele. A to platí dodnes.
Často jsem si kladl otázku: „Jak na to mohli při-
jít“? Nové věci byly pro mne symbolem pokroku. Jak s odstupem času vnímáte své rodiče?
Ale především byl mým podněcovatelem zájmu Jako skromné a pracovité lidi, kteří se maxi-
o novinky ve vědě otec. málně snažili o to, abychom se měli dobře, a to
i v době, kdy po válce a měnové reformě nebylo
možné jít cestou „lehčího nabytí“ materiálních
Jak pro Vás byla důležitá škola?
Na základní škole jsem patřil ke svědomitým statků. Cením si, že v nás dětech zanechali cit
žákům, což jsem vůči rodičům považoval za pro spravedlnost. Bylo nám zřejmé, že i my děti
přirozené. Studium na jedenáctileté střední se musíme na povinnostech podílet. Nezažil
škole mě už bavilo mnohem více. Učitelé mate- jsem situaci diktátorského chování. Proto pojmy
matiky, fyziky, chemie a zeměpisu byli vynika- „tatínku, maminko, děkuji“ vycházely z přiroze-
jící. Matematik nám tento obor představil jako ného vztahu a úcty k rodičům.