Page 42 - Rukovet_WEB
P. 42

Jaký je vztah „akademiků“ k praktickým           Proč se principy tzv. Nového zemědělství

úkolům Vaší profese?                             u nás implementují velmi pomalu? Může to
Z období svého studia a dalších několika let si ovlivnit akademická sféra?
pamatuji, že „akademici“ měli většinou poměr- Akademická sféra by principy Nového zeměděl-
ně úzké vazby na praxi a  často využívali své ství musela ovládat, aby mohla implementaci
poznatky k řešení praktických úkolů. Studenti ovlivňovat. Dnes je to často v  rukou komerč-
rovněž chodili na praxi do podniků. Později, ních, většinou nadnárodních společností.
s  růstem počtu studentů,  přírůstkem mladých
akademických pracovníků a  systémem bodo- Co Vás vedlo ke vstupu do politiky?
vání pro docentské a  profesorské hodnosti, se Impuls ke vstupu do politiky přišel zvenčí. Měli
akademici „uzavřeli“ na fakultách a  praktické jsme určitou představu o  možné přeměně země-
úkoly řeší jen někteří.                          dělských podniků na podmínky tržního hospo-
                                                 dářství, ale sami jsme neměli nástroje na realizaci.

Změnila se nějak situace, kterou jste prožíval,

v průběhu času až do současnosti?                Co byste vzkázal současným českým politi-
Situace se měnila s  růstem počtu studentů. kům s ohledem na permanentně propagovaný
Vztah studentů a učitelů je často neosobní, stu- „trvale udržitelný rozvoj“?
denti jsou málo zapojováni do výzkumu a  ob- „Trvale udržitelný rozvoj“ je dobré heslo do
tížně lze realizovat praxe v podnicích.          předvolební kampaně. Jenže pak ustoupí krát-
                                                 kodobým zájmům právě vládnoucí koalice.
                                                 Řešení tohoto problému však nelze odkládat
Můžete stručně shrnout                           do nekonečna, protože zdroje jsou s rostoucím

své zkušenosti ze zahraničí?
Například A&M University v  texaském Co- počtem obyvatel, růstem spotřeby a plýtváním
llege Stationu měla v  zemědělských oborech stále omezenější.
přímé napojení na masný průmysl a  studenti
prováděli v  laboratoři rozbory mléka a  rozbo- Co ve Vás vzbuzuje pocit deziluze?
ry masa na inhibiční látky. Byli také vysíláni Deziluze se dostavují z toho, že člověk má před-
na farmy a učili farmáře zavádět nové metody stavu, jak by mnohé záležitosti mohly být řeše-
– jako bylo bezorebné obdělávání půdy k úspo- ny a  bez problémů mohly fungovat, ale ve sku-
rám vláhy v sušších oblastech apod. Prospěch tečnosti jsou realizována horší řešení z  důvodů
z  toho měly obě strany a  univerzita tak získá- dílčích zájmů, nebo naopak vnucována řešení
vala doplňkové zdroje.                           v zájmu nadnárodních společností.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47