Page 42 - Rukovet_WEB
P. 42
Jaký je vztah „akademiků“ k praktickým Proč se principy tzv. Nového zemědělství
úkolům Vaší profese? u nás implementují velmi pomalu? Může to
Z období svého studia a dalších několika let si ovlivnit akademická sféra?
pamatuji, že „akademici“ měli většinou poměr- Akademická sféra by principy Nového zeměděl-
ně úzké vazby na praxi a často využívali své ství musela ovládat, aby mohla implementaci
poznatky k řešení praktických úkolů. Studenti ovlivňovat. Dnes je to často v rukou komerč-
rovněž chodili na praxi do podniků. Později, ních, většinou nadnárodních společností.
s růstem počtu studentů, přírůstkem mladých
akademických pracovníků a systémem bodo- Co Vás vedlo ke vstupu do politiky?
vání pro docentské a profesorské hodnosti, se Impuls ke vstupu do politiky přišel zvenčí. Měli
akademici „uzavřeli“ na fakultách a praktické jsme určitou představu o možné přeměně země-
úkoly řeší jen někteří. dělských podniků na podmínky tržního hospo-
dářství, ale sami jsme neměli nástroje na realizaci.
Změnila se nějak situace, kterou jste prožíval,
v průběhu času až do současnosti? Co byste vzkázal současným českým politi-
Situace se měnila s růstem počtu studentů. kům s ohledem na permanentně propagovaný
Vztah studentů a učitelů je často neosobní, stu- „trvale udržitelný rozvoj“?
denti jsou málo zapojováni do výzkumu a ob- „Trvale udržitelný rozvoj“ je dobré heslo do
tížně lze realizovat praxe v podnicích. předvolební kampaně. Jenže pak ustoupí krát-
kodobým zájmům právě vládnoucí koalice.
Řešení tohoto problému však nelze odkládat
Můžete stručně shrnout do nekonečna, protože zdroje jsou s rostoucím
své zkušenosti ze zahraničí?
Například A&M University v texaském Co- počtem obyvatel, růstem spotřeby a plýtváním
llege Stationu měla v zemědělských oborech stále omezenější.
přímé napojení na masný průmysl a studenti
prováděli v laboratoři rozbory mléka a rozbo- Co ve Vás vzbuzuje pocit deziluze?
ry masa na inhibiční látky. Byli také vysíláni Deziluze se dostavují z toho, že člověk má před-
na farmy a učili farmáře zavádět nové metody stavu, jak by mnohé záležitosti mohly být řeše-
– jako bylo bezorebné obdělávání půdy k úspo- ny a bez problémů mohly fungovat, ale ve sku-
rám vláhy v sušších oblastech apod. Prospěch tečnosti jsou realizována horší řešení z důvodů
z toho měly obě strany a univerzita tak získá- dílčích zájmů, nebo naopak vnucována řešení
vala doplňkové zdroje. v zájmu nadnárodních společností.