Page 40 - Rukovet_WEB
P. 40
podle mne spočíval především ve dvou věcech. techniky na ZTŠ a dále pak zejména profesoři
Jednak to bylo díky osobě doc. Čuby a jeho na VŠZ: prof. Dykyjová (anatomie a fyziologie
„moudrému vedení“ družstva k rozvoji ve všech rostlin), akademik Bílek (obecná zootechnika),
oblastech, kde to jen bylo možné. Dále pak ve prof. Lom a prof. Píč (zemědělská ekonomika),
vytváření prostoru pro aktivizaci lidí a uvolnění kteří měli své přednášky podloženy výsledky
jejich iniciativy na všech úsecích a ve všech ob- vlastního výzkumu.
lastech činnosti družstva. Sám jsem se podílel
na tvorbě rozvojových programů družstva, na Co Vám na práci pedagoga připadá jako nej-
formulaci vnitropodnikových ekonomických krásnější a co naopak jako nejsmutnější?
pravidel, na zavedení decentralizovaného sys- Nejkrásnější je na mé práci samostatnost a mož-
tému účetnictví na mikropočítačích a zejména nost seberealizace. Velké potěšení mi přináší
na realizaci programů v oblasti biotechnologie spolupráce se studenty, kteří mají o obor skuteč-
a živočišné výroby. ný zájem, dále objevování talentů, různorodost
mé činnosti, práce v kolektivu. Každého peda-
Může mít systém práce v Agrokombinátu pří- goga samozřejmě také potěší absolventi, kteří
nos také dnešnímu podnikání v zemědělství? v praxi dosáhnou úspěchů. Největší smutek mi
Domnívám se, že základní principy podnikání přinášejí studenti bez zájmu o studovaný obor,
uplatňované v Agrokombinátu mají obecnou které je nutné ke studiu nutit. V dobách mého
platnost a dnešní podniky by je měly plně vyu- mládí jsme většinou studovali se zájmem, víc
žívat. Jde hlavně o systém aktivizace lidí, využí- jsme si toho vážili. Dnes přibývá studentů, kte-
vání vědeckých a technických poznatků, sepětí rým jde pouze o získání titulu při vynaložení co
rozvoje podnikání s rozvojem území a sociální nejmenšího úsilí.
stránku podnikání. Tato filozofie byla blízká
pojetí zakladatele Tomáše Bati, jehož vnitro- Jak se díváte na naši společnost?
podnikové hospodaření jsme studovali. Společnost nedostatečně využívá erudovaných
lidí, snadno je pouští do ciziny a vytváří málo
Vzpomenete si, kdo ve Vás jako první zažehl příležitostí k využití jejich schopností doma.
jiskru nadšení pro vědu? Společnost nemá srozumitelně stanovené vize
První byl jednoznačně učitel přírodopisu na a cíle, kterých by chtěla v budoucnu dosáhnout
měšťance, který dovedl látku podat způsobem, a realizovat je. Proto budoucnost naší společnos-
že jsem se vysloveně těšil na každou novou ti nevidím nijak růžově. Společnost se nerozvíjí,
informaci. Podobný vliv měl na mě učitel zoo- naopak, v mnoha směrech stagnuje a upadá.