Page 40 - Rukovet_WEB
P. 40

podle mne spočíval především ve dvou věcech.       techniky na ZTŠ a dále pak zejména profesoři
Jednak to bylo díky osobě doc. Čuby a  jeho         na VŠZ: prof. Dykyjová (anatomie a fyziologie
„moudrému vedení“ družstva k rozvoji ve všech       rostlin), akademik Bílek (obecná zootechnika),
 oblastech, kde to jen bylo možné. Dále pak ve      prof. Lom a prof. Píč (zemědělská ekonomika),
vytváření prostoru pro aktivizaci lidí a uvolnění   kteří měli své přednášky podloženy výsledky
 jejich iniciativy na všech úsecích a ve všech ob-  vlastního výzkumu.
 lastech činnosti družstva. Sám jsem se podílel
 na tvorbě rozvojových programů družstva, na        Co Vám na práci pedagoga připadá jako nej-
 formulaci vnitropodnikových ekonomických           krásnější a co naopak jako nejsmutnější?
 pravidel, na zavedení decentralizovaného sys-      Nejkrásnější je na mé práci samostatnost a mož-
 tému účetnictví na mikropočítačích a zejména       nost seberealizace. Velké potěšení mi přináší
 na realizaci programů v oblasti biotechnologie     spolupráce se studenty, kteří mají o obor skuteč-
 a živočišné výroby.                                ný zájem, dále objevování talentů, různorodost
                                                    mé činnosti, práce v  kolektivu. Každého peda-
Může mít systém práce v Agrokombinátu pří-          goga samozřejmě také potěší absolventi, kteří
 nos také dnešnímu podnikání v zemědělství?         v praxi dosáhnou úspěchů. Největší smutek mi
Domnívám se, že základní principy podnikání         přinášejí studenti bez zájmu o studovaný obor,
 uplatňované v  Agrokombinátu mají obecnou          které je nutné ke studiu nutit. V dobách mého
 platnost a dnešní podniky by je měly plně vyu-     mládí jsme většinou studovali se zájmem, víc
žívat. Jde hlavně o systém aktivizace lidí, využí-  jsme si toho vážili. Dnes přibývá studentů, kte-
vání vědeckých a technických poznatků, sepětí       rým jde pouze o získání titulu při vynaložení co
 rozvoje podnikání s rozvojem území a sociální      nejmenšího úsilí.
 stránku podnikání. Tato filozofie byla blízká
 pojetí zakladatele Tomáše Bati, jehož vnitro-      Jak se díváte na naši společnost?
 podnikové hospodaření jsme studovali.              Společnost nedostatečně využívá erudovaných
                                                    lidí, snadno je pouští do ciziny a  vytváří málo
Vzpomenete si, kdo ve Vás jako první zažehl         příležitostí k  využití jejich schopností doma.
 jiskru nadšení pro vědu?                           Společnost nemá srozumitelně stanovené vize
První byl jednoznačně učitel přírodopisu na         a cíle, kterých by chtěla v budoucnu dosáhnout
 měšťance, který dovedl látku podat způsobem,       a realizovat je. Proto budoucnost naší společnos-
 že jsem se vysloveně těšil na každou novou         ti nevidím nijak růžově. Společnost se nerozvíjí,
 informaci. Podobný vliv měl na mě učitel zoo-      naopak, v mnoha směrech stagnuje a upadá. 
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45