Page 36 - Rukovet_WEB
P. 36

A škola? Podporovali učitelé                     Co si myslíte, že je nejdůležitější

Váš zájem o fyziku?                              při výuce na školách?
Určitě ano. Zásadně mě ovlivnili tři výborní Zaujatý a  živý výklad, bez zbytečného memo-
kantoři, nejvíce pan učitel František Jáchym. rování a  biflování. Žáci vycítí, zda kantor učí
Byl to typ moudrého a vzdělaného učitele, cha- se zájmem, nebo jen z povinnosti. Spravedlivý
rismatická osobnost slučující ušlechtilé snahy a rovný přístup učitele ke všem žákům je taky
někdejšího národního obrození s exaktním my- velmi důležitý. A  co se týče výuky přírodních
šlením moderní doby. Byl to hlavně on, kdo mne věd, je důležité dělat pro žáky co nejvíce pokusů.
přivedl ke studiu fyziky. Vzpomínám si na jed- Nabiflované poučky se rychle zapomenou, ale
nu historku, jak při mých pokusech s  elektric- dojmy z pokusů často zůstávají po celý život.
kým obloukem dostal učitel češtiny zánět spoji-
vek a dva dny byl na nemocenské. Teprve až za Posuňme se teď kousíček dále k Vašemu za-
mnoho let jsem mu prozradil, jaká byla příčina. městnání. Kde jste začal pracovat po škole?
Naoko nadával, ale společně jsme se tomu za- Po skončení studií jsem nastoupil jako fyzik na
smáli… Byl to typ učitele, který byl velmi přísný, nově budovaném oddělení nukleární medicíny
ale uměl naučit a byl spravedlivý. A na takové v  Ostravě-Porubě. Bylo to ještě ve fázi stavby
učitele člověk obvykle rád vzpomíná.             nové budovy, takže jsem už jako mladý začáteč-
                                                 ník mohl spolurozhodovat o  přístrojovém vy-
                                                 bavení. A bylo opravdu špičkové, u nás nejlepší
A jakým žákem jste byl Vy?
Mohu říci, že v podstatě průměrným, jedničky a dokonce ani jinde ve světě lepší neměli. Byly to
jsem měl z fyziky, matiky, chemie, někdy i z bio- „heroické doby“ budování oboru nukleární medi-
logie. Z  češtiny to byla v  nejlepších případech cíny, v týmové spolupráci jsme přicházeli s řadou
dvojka, z ruštiny a dějepisu trojka nebo dokon- nových poznatků, fyzikálních a  technických ře-
ce i horší známka.                               šení, publikovali v zahraničních časopisech….

Takže jazyky Vás příliš nebavily.                Co lidé nejčastěji očekávají
Ne. Ani dějepis. Nešla mi ani hudební výchova,   od Vašeho vědního oboru?
protože nemám hudební sluch. Zato přírodní       Od jaderné fyziky se očekává detailní pozná-
vědy jsem měl moc rád, bavily mě pokusy i teo-   ní stavby hmoty na úrovni atomů a  jader, ale
rie. Už na základní škole jsem si soukromě stu-  i  fungování hvězd. Klíčový přínos pro lidstvo
doval integrály a derivace, Maxwellovy rovnice   bude mít nepochybně úspěšné zvládnutí řízené
elektrodynamiky a taky vědy o vesmíru.           nukleární fúze, které by otevřelo neomezenou
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41