Page 220 - Odborna_publikace_PTV
P. 220

7.2.4	Věda      Život rychle ustrne v tupé nečinnosti, vzdáme-li
                               se při první překážce. (SENECA)

                 Nejmenší částice jsou k sobě přitahovány největší silou.
                                        (ISAAC NEWTON)

     Samota končí partnerstvím                            to řád se tak odráží v řádu světa lidí a promítá
     a obyčejně párem, tedy v lidském společenství        se i do jazyka. V brazilské Amazonii na březích
     mužem a ženou. Ve vědě se často již z úcty, ze-      amazonského přítoku řeky Maici žije domorodý
     jména ke starověké kulturní tradici, používají       kmen Piraha, o nichž píše americký antropo-
     řecké či latinské názvy a symboly. Popíšeme-li       logický lingvista Daniel Leonard Everett ve své
     takové partnerské přiřazení tímto způsobem, do-      práci z roku 1986, „Handbook of Amazonian
     pracujeme se ke slůvku DUALITA. Jedinečnost          Lanquages“ (Příručka amazonských jazyků), že
     je často i v životě doprovázena samotou, když je     jazyk piraha zná jen tři číslovky: „jedna“, „pár“
     někdo sám, často to ani on nepozná a vnější svět     a „mnoho“. Navzdory tomu, že používáme pří-
     už vůbec ne. Osamělost / jedinečnost = singula-      kladu primitivního kmene, dostali jsme se na
     rita, což je fyzikální nepoznatelnost, ale většina   přírodní a přirozenou evoluční platformu.
     z nás je zvědavá (patří to k lidskému rodu). Jak     V devadesátých letech 18. století se svou filosofií
     naplňovat tuto přirozenou touhu po poznání?          přírody německý filosof Friedrich Schelling vne-
     Párovým přiřazením, které je jednou z forem          sl do pojetí přírody myšlenku vývoje. Koncepci
     duality (pár je právě tak základní kategorií jako    světa jako výsledného produktu dvou přiřazova-
     jedinec či skupina a nemůže být ani s jedním         ných protikladných sil završil ve své dialektice
     z nich směšován). Dualita tvoří protipól singula-    další německý filosof a Schellingův současník,
     rity a je velice důležitá tím, že v jejím rámci do-  Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Svou metodu,
     chází k informačnímu toku. Analogicky s tímto        označovanou jako „dialektika“, a na ní založe-
     se vzájemné přiřazení více než dvou objektů či       nou teorii poznání a světového dění v synergii
     prvků označuje jako „pluralita“. Na rozdíl od        vyložil v díle „Wissenschaft der Logik“ (Logika
     duality vznikají v pluralitě složité vnitřní vazby,  jako věda, 1812–1816). Podobně jako Heraklei-
     které s přibývajícím počtem členů rychle ros-        tos i Hegel spatřuje základní příčinu dynamiky
     tou. Vnitřní vazby se stávají samostatnou entitou,   světa v myšlení a rozporech protikladných sil,
     která je jen volně závislá na jednotlivostech a vše  které vedou vzájemný dialog. V přírodě i ve spo-
     se tím výrazně komplikuje. Kategorie singularity,    lečnosti svým rozsahem a významem hrají nej-
     duality a plurality se projevují v komunikačních     větší roli konjunkce s nenulovým výsledkem, kte-
     jazycích, například v osobních zájmenech (já, ty,    ré tvoří základ všech synergických procesů.	
     on; my, vy, oni), přídavných jmen (dobrý, lepší,
     nejlepší) a příslovcí (dobře, lépe, nejlépe). Ten-

220
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225