Page 19 - Odborna_publikace_PTV
P. 19

1.  GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA

Toho si musíme být vědomi při objevování dal-         Závěrem tématiky „Země“
 ších „nových světů“ na Zemi, to je studia moře       byly diskutovány zejména
 a mořského dna a výzkumu tropických deštných         následující okruhy otázek:
 pralesů. Oba zcela odlišné typy zemského pro-
 středí přináší převážně nečekané informace jak       1.	 Rychlý rozvoj vědeckého poznání o Zemi evokuje nutnost
 z oblasti geo, tak i biodiverzity, a ukazují krásu,       revidovat současný systém výuky učitelů a díky sofistiko-
 užitečnost pro člověka, ale i zranitelnost mnoh-          vaným badatelským metodikám se zaměřit na principiál-
 dy unikátních ekosystémů.                                 ní pochopení závěrů vědy aplikovaných do praxe u žáků
Budiž nám útěchou, že některé skutečnosti již              a studentů základních a středních škol.
 považujeme za pochopené a přisuzujeme jim
 mnohem závažnější význam než v minulosti. Pří-       2.	 Dovybavit laboratoře základních a středních škol relevant-
 kladem může být voda, která se stala strategickou         ními pomůckami pro výuku přírodovědných předmětů,
 surovinou na planetě (Zemi), na které tvoří převa-        které umožní bazální pochopení fyzikální podstaty světa.
 hu vůči pevninským formacím na jejím povrchu.
Podobně dnes manipulujeme s pojmem „kraji-            3.	 Klíčovým činitelem pro „poznání tajemství vědy a přírody“
 na“ velmi obezřetně, neboť jde o náš „mateřský“           je učitel. Informační a komunikační technologie a databáze
 prostor, který jsme s postupem času vybavovali            mají zde doplňkový efekt.
„civilizačními“ prvky.
Projektové aktivity“ Poznej tajemství vědy“ a re-     4.	 Do výuky nutno zařadit problematiku bezpečnosti, a to jak
 alizované formy komunikace, uskutečněné mezi              vnější, tak vnitřní.
 jednotlivými aktéry projektu, prokázaly velký zá-
 jem všech cílových skupin o problematiku Země,       5.	 Nepodléhejme „falešným prorokům“, kteří z nepochopení
života člověka na Zemi a o behaviorální vztahy             principů badatelských výsledků či z jiných (zištných) důvodů
 generované v minulosti a v současnosti. Některé           mohou u mladého člověka vyvolávat pocity bezvýchodnos-
 byly účastníky projektu považovány za tak závaž-          ti, neúcty či snadného („alternativního“) dosažení cílového
 né, že i v tomto stručném hodnocení je jím věno-          výsledku, čehož jsme byli svědky např. ve středověku.
vána pozornost formou separátních poznámek.
                                                      6.	 Quo vadis sciencia? Jdeme správnou cestou?

                                                                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24