Page 19 - Odborna_publikace_PTV
        P. 19
     1.  GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA
Toho si musíme být vědomi při objevování dal-         Závěrem tématiky „Země“
 ších „nových světů“ na Zemi, to je studia moře       byly diskutovány zejména
 a mořského dna a výzkumu tropických deštných         následující okruhy otázek:
 pralesů. Oba zcela odlišné typy zemského pro-
 středí přináší převážně nečekané informace jak       1.	 Rychlý rozvoj vědeckého poznání o Zemi evokuje nutnost
 z oblasti geo, tak i biodiverzity, a ukazují krásu,       revidovat současný systém výuky učitelů a díky sofistiko-
 užitečnost pro člověka, ale i zranitelnost mnoh-          vaným badatelským metodikám se zaměřit na principiál-
 dy unikátních ekosystémů.                                 ní pochopení závěrů vědy aplikovaných do praxe u žáků
Budiž nám útěchou, že některé skutečnosti již              a studentů základních a středních škol.
 považujeme za pochopené a přisuzujeme jim
 mnohem závažnější význam než v minulosti. Pří-       2.	 Dovybavit laboratoře základních a středních škol relevant-
 kladem může být voda, která se stala strategickou         ními pomůckami pro výuku přírodovědných předmětů,
 surovinou na planetě (Zemi), na které tvoří převa-        které umožní bazální pochopení fyzikální podstaty světa.
 hu vůči pevninským formacím na jejím povrchu.
Podobně dnes manipulujeme s pojmem „kraji-            3.	 Klíčovým činitelem pro „poznání tajemství vědy a přírody“
 na“ velmi obezřetně, neboť jde o náš „mateřský“           je učitel. Informační a komunikační technologie a databáze
 prostor, který jsme s postupem času vybavovali            mají zde doplňkový efekt.
„civilizačními“ prvky.
Projektové aktivity“ Poznej tajemství vědy“ a re-     4.	 Do výuky nutno zařadit problematiku bezpečnosti, a to jak
 alizované formy komunikace, uskutečněné mezi              vnější, tak vnitřní.
 jednotlivými aktéry projektu, prokázaly velký zá-
 jem všech cílových skupin o problematiku Země,       5.	 Nepodléhejme „falešným prorokům“, kteří z nepochopení
života člověka na Zemi a o behaviorální vztahy             principů badatelských výsledků či z jiných (zištných) důvodů
 generované v minulosti a v současnosti. Některé           mohou u mladého člověka vyvolávat pocity bezvýchodnos-
 byly účastníky projektu považovány za tak závaž-          ti, neúcty či snadného („alternativního“) dosažení cílového
 né, že i v tomto stručném hodnocení je jím věno-          výsledku, čehož jsme byli svědky např. ve středověku.
vána pozornost formou separátních poznámek.
                                                      6.	 Quo vadis sciencia? Jdeme správnou cestou?
                                                                                                                         19





