Page 19 - Odborna_publikace_PTV
P. 19
1. GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA
Toho si musíme být vědomi při objevování dal- Závěrem tématiky „Země“
ších „nových světů“ na Zemi, to je studia moře byly diskutovány zejména
a mořského dna a výzkumu tropických deštných následující okruhy otázek:
pralesů. Oba zcela odlišné typy zemského pro-
středí přináší převážně nečekané informace jak 1. Rychlý rozvoj vědeckého poznání o Zemi evokuje nutnost
z oblasti geo, tak i biodiverzity, a ukazují krásu, revidovat současný systém výuky učitelů a díky sofistiko-
užitečnost pro člověka, ale i zranitelnost mnoh- vaným badatelským metodikám se zaměřit na principiál-
dy unikátních ekosystémů. ní pochopení závěrů vědy aplikovaných do praxe u žáků
Budiž nám útěchou, že některé skutečnosti již a studentů základních a středních škol.
považujeme za pochopené a přisuzujeme jim
mnohem závažnější význam než v minulosti. Pří- 2. Dovybavit laboratoře základních a středních škol relevant-
kladem může být voda, která se stala strategickou ními pomůckami pro výuku přírodovědných předmětů,
surovinou na planetě (Zemi), na které tvoří převa- které umožní bazální pochopení fyzikální podstaty světa.
hu vůči pevninským formacím na jejím povrchu.
Podobně dnes manipulujeme s pojmem „kraji- 3. Klíčovým činitelem pro „poznání tajemství vědy a přírody“
na“ velmi obezřetně, neboť jde o náš „mateřský“ je učitel. Informační a komunikační technologie a databáze
prostor, který jsme s postupem času vybavovali mají zde doplňkový efekt.
„civilizačními“ prvky.
Projektové aktivity“ Poznej tajemství vědy“ a re- 4. Do výuky nutno zařadit problematiku bezpečnosti, a to jak
alizované formy komunikace, uskutečněné mezi vnější, tak vnitřní.
jednotlivými aktéry projektu, prokázaly velký zá-
jem všech cílových skupin o problematiku Země, 5. Nepodléhejme „falešným prorokům“, kteří z nepochopení
života člověka na Zemi a o behaviorální vztahy principů badatelských výsledků či z jiných (zištných) důvodů
generované v minulosti a v současnosti. Některé mohou u mladého člověka vyvolávat pocity bezvýchodnos-
byly účastníky projektu považovány za tak závaž- ti, neúcty či snadného („alternativního“) dosažení cílového
né, že i v tomto stručném hodnocení je jím věno- výsledku, čehož jsme byli svědky např. ve středověku.
vána pozornost formou separátních poznámek.
6. Quo vadis sciencia? Jdeme správnou cestou?
19