Page 15 - Odborna_publikace_PTV
P. 15

1.  GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA

webu a prvního webového prohlížeče v r. 1990.        instrumentální techniky. Zdálo by se proto, že
První dotyková obrazovka byla vyvinuta rovněž        o naší Zemi víme všechno. Přijetí takového po-
v CERNu. Pravdou ovšem je, že špičková věda          stulátu by bylo ovšem nejen mylné, ale pro další
vyžaduje značné investice. To vyžaduje relevantní    fungování lidské společnosti přímo osudné.
a stabilní podporu vyplývající z národní politiky.   Vždyť Země je nejen planeta živá, ale také pla-
Diskuse k tomuto, ač ne bazálnímu tématu pro-        neta živých tvorů. Je zdrojem surovin, které člo-
jektu Poznej tajemství vědy, byla až nečekaně        věk ke svému životu potřebuje, a je také zdrojem
živá, pochopitelně názorově různorodá. Přinesla      naší obživy a existence ekosystémů, na kterých
však mnoho podnětných otázek, na které je nut-       je závislá i naše samotná existence.
no nacházet odpovědi:                                Známe stavbu našeho zemského tělesa? Dnes
1.	 Co ovlivňuje nejintenzivněji člověka v dět-      možno říci, že v hrubých rysech známe. Vývoj
                                                     naší planety dospěl k vytvoření představy více-
     ství pro jeho další život a profesní působení?  vrstvé stavby (slupkovitá struktura podobná ci-
2.	 Co dětskou duši podněcuje ve prospěch vědy?      buli), přičemž jednotlivé vrstvy – geosféry – se
3.	 Jakou stopu pro budoucí profesi žáka zane-       odlišují svými fyzikálně-chemickými vlastnost-
                                                     mi. Rozhraní mezi jednotlivými vrstvami, na
     chají učitelé?                                  kterých se prudce mění vlastnosti materiálu
4.	 Jakou roli mají rodiče na formování zájmu        (hornin), neznáme z přímých pozorování, ale lze

     o povolání?                                                                                        Obr. 1.5
5.	 Jaké vlastnosti by měly charakterizovat vědce?                                                      Modrá planeta Země
6.	 Potřebuje věda marketingovou podporu?                                                               s bílými skvrnami mraků.
7.	 Co je společenským smyslem vědy?                                                                    Zdroj:
8.	 Existují limity vědce a limity vědy?                                                                http://solarviews.com
Na obr. č. 1.5 je snímek planety Země ze vzdá-
lenosti 150 000 km. Na obrázku možno rozlišit
Afriku, Arabský poloostrov a část Evropy.

Tématika Země jako naší rodné planety je nám
blízká, neboť na ní žijeme a řadu přírodních pro-
cesů můžeme pozorovat přímo jako svědci udá-
lostí a nepotřebujeme k tomu vždy sofistikované

                                                                                                        15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20