Page 15 - Odborna_publikace_PTV
P. 15
1. GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA
webu a prvního webového prohlížeče v r. 1990. instrumentální techniky. Zdálo by se proto, že
První dotyková obrazovka byla vyvinuta rovněž o naší Zemi víme všechno. Přijetí takového po-
v CERNu. Pravdou ovšem je, že špičková věda stulátu by bylo ovšem nejen mylné, ale pro další
vyžaduje značné investice. To vyžaduje relevantní fungování lidské společnosti přímo osudné.
a stabilní podporu vyplývající z národní politiky. Vždyť Země je nejen planeta živá, ale také pla-
Diskuse k tomuto, ač ne bazálnímu tématu pro- neta živých tvorů. Je zdrojem surovin, které člo-
jektu Poznej tajemství vědy, byla až nečekaně věk ke svému životu potřebuje, a je také zdrojem
živá, pochopitelně názorově různorodá. Přinesla naší obživy a existence ekosystémů, na kterých
však mnoho podnětných otázek, na které je nut- je závislá i naše samotná existence.
no nacházet odpovědi: Známe stavbu našeho zemského tělesa? Dnes
1. Co ovlivňuje nejintenzivněji člověka v dět- možno říci, že v hrubých rysech známe. Vývoj
naší planety dospěl k vytvoření představy více-
ství pro jeho další život a profesní působení? vrstvé stavby (slupkovitá struktura podobná ci-
2. Co dětskou duši podněcuje ve prospěch vědy? buli), přičemž jednotlivé vrstvy – geosféry – se
3. Jakou stopu pro budoucí profesi žáka zane- odlišují svými fyzikálně-chemickými vlastnost-
mi. Rozhraní mezi jednotlivými vrstvami, na
chají učitelé? kterých se prudce mění vlastnosti materiálu
4. Jakou roli mají rodiče na formování zájmu (hornin), neznáme z přímých pozorování, ale lze
o povolání? Obr. 1.5
5. Jaké vlastnosti by měly charakterizovat vědce? Modrá planeta Země
6. Potřebuje věda marketingovou podporu? s bílými skvrnami mraků.
7. Co je společenským smyslem vědy? Zdroj:
8. Existují limity vědce a limity vědy? http://solarviews.com
Na obr. č. 1.5 je snímek planety Země ze vzdá-
lenosti 150 000 km. Na obrázku možno rozlišit
Afriku, Arabský poloostrov a část Evropy.
Tématika Země jako naší rodné planety je nám
blízká, neboť na ní žijeme a řadu přírodních pro-
cesů můžeme pozorovat přímo jako svědci udá-
lostí a nepotřebujeme k tomu vždy sofistikované
15