Page 11 - Odborna_publikace_PTV
P. 11
1. GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ, KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA
1 GLOBÁLNÍ UDRŽITELNOST BIOSFÉRY ZEMĚ,
KULTURNÍ A SOCIÁLNÍ AKTIVITY ČLOVĚKA
prof. Ing. Vítězslav Zamarský, CSc.
Vysoká škola podnikání, a. s., Ostrava
1.1 Pár slov úvodem vě duši“ je třeba nacházet a dobývat. To platí o to
více, že naše současné poznání světa – Vesmíru,
Téma, které jsem zvolil úvodem, se může zdát na Země i nás samotných – vychází ze sofistikova-
první pohled nadmíru nadnesené a čtenář zde ných vědeckých postupů, kterým rozumí jen re-
může očekávat rozsáhlé kompendium znalos- lativně omezená skupina odborníků. Workshopy,
tí, jenž zde bude prezentováno. Ale můj záměr odborné semináře a diskuse se středoškolskými
takový nebyl. Vycházel jsem pouze z filozofie učiteli, žáky a studenty v tomto projektu, vedly
projektu, který pod názvem „Poznej tajemství mnohdy k nestandardním myšlenkovým asoci-
vědy“ fyzicky i myšlenkově propojil tři generace acím. Jak vnímat tajemství vědy, v čem spočívá?
účastníků – seniory-výzkumníky, tvůrce mo- Co vlastně vědec „prodává“? A co je důležitěj-
dulů, mladé výzkumníky a učitele základních ší: nacházet odpovědi, nebo tvořit otázky? CO
a středních škol. Žáci a studenti těchto škol se z toho bude prospěšnější pro budoucnost? Pro
stali příjemci informací, které by obsahově i for- budoucnost současného mladého člověka.
mou sdělení měly podnítit u této nastupující ge- Závažných otázek bylo vzneseno mnoho, mno-
nerace zájem o vědecké poznávání světa, to zna- hé z nich však zodpovězeny nebyly. Téměř vše-
mená zájem o přírodu, techniku a technologie obecná shoda však panovala v konstatování, že
jako jednu z cest poznání. současná „civilizace“, naše lidská společnost, se
Z hlediska tohoto bazálního cíle přinesl projekt svým „konzumním“ pojetím života vzdaluje
nejen nové a cenné informace, ale i zkušenosti, někdejšímu „životu podle potřeb“. Ale dlouho-
mnohdy překvapivé pro starší generaci, ale vět- době působící globální změny na naší mateřské
šinou potěšující z pohledu zájmu mladého člo- planetě evokují otázku, nakolik člověk ovlivňu-
věka o to, jak by se měla vyvíjet lidská společnost, je zemskou biosféru a nakolik přírodní procesy
a jak naplnit pocit osobního štěstí. Ukázaly se ovlivňují život člověka jako biologického druhu.
ovšem i mnohé bariéry, postavené mladému člo- Přesná měření moderními instrumentálními
věku do jeho životní cesty. A to by si měl jak vě- technikami a rozvinuté informační a počítačo-
dec, tak i pedagog uvědomit. Cestu ke „študáko-
11