Page 20 - Casopis_PTV_2015_1
P. 20
Co se děje ve vědě
Aplikovaný výzkum pro veřejnou správu
Víte proč nespí starosta vaší obce?
V současné době zpracováváme studii, jejich kompetencí a povinností, včetně minulosti, které vždy v člověku vytvářely
která se zabývá pracovním prostře- možnosti financování rozvojových akti- neobvyklou sílu, energii, která dokázala
dím starostů v obcích, ve kterých žije- vit z veřejných zdrojů. doslovně divy, a náhražkou za to dnes
te, chodíte do školy, sportujete, cho- Každý stát má svoji sociální funkci. Vše, hromadíme hmotu, expandujeme. Řád,
díte na procházky Vy i Vaše rodiny. Za co se týká uspořádání lidské společnos- který opravdu potřebujeme, nemá své
každým rozhodnutím, které ve Vaší ti, vychází ze sociálních, ekonomických, jméno, protože je odrazem nejpřiroze-
obci nastane, stojí osoba, která mož- zdravotních, kulturních, duchovních po- nějších vlastností a potřeb člověka jako
ná večer uléhá ke spánku plná starostí. třeb člověka v ní žijícího. Je tedy nesmysl- lidského ducha (tedy nejde jen o nakr-
Má Vaši podporu? né mluvit o státě bez sociálního kontextu mení těla) při svém velikém putování ži-
a ještě k tomu očekávat, že to bude fungo- votem, ve kterém nejsme rozhodně sami
Pro práci ve veřejné správě je klíčo- vat. Nyní stojíme před zcela novou sku- a nejde tedy jen o nás, ale také o spoustu
vou činností práce s informacemi tečností, která nesouvisí s organizačním živých tvorů, kterým jsme my život ne-
a zároveň s informačními tech- uspořádáním společnosti, ale s lidským dali, ale bez hnutí brvy jim ho bereme
nologiemi. Lidé bez znalosti základních vzájemným odcizením, které je důsled- i s podmínkami k němu. Jde o řád přiro-
procesů ve společnosti, jak dokazuje kem života ve společnosti tzv. individualit. zený či organický, který není výplodem
historie dávná i nedávná, jsou snadno Nejde dnes již o to, zda chceme kapitalis- čistého rozumu a jeho vykonstruovaných
manipulovatelní. Současná informační mus, socialismus, demokratismus, proto- snah, ale vychází ze zkušenosti a duchov-
media, jak je často uváděno, nepřinášejí že všechny tyto společenské systémy nám ní tradice dávných předků. Smyslem hle-
dostatečný a relevantní obraz toho, co předvedly svá úskalí či omezenost své dání nového společenského paradigmatu
se na našem území děje. Často se za- existence s následnou sebedestrukcí. Je je hodnota sama, její objevení, očištění
měřují na témata, která pozornost oby- potřeba se začít znovu ptát na samotnou a přetavení do duchovní hodnoty lidské-
vatel od skutečných problémů odvádějí podstatu lidství a smyslu naší existence, ho života. Duchovní hodnoty se nikdy
a přesouvají těžiště problémů směrem na obsah sociálna jako takového. Hledat neskvěly na klopě přebujelého rozumu
k bulvárním informacím. Pro dobrého odpovědi na příčiny ztráty lidské souná- a z něho vyplývajících nekonečných,
hospodáře - starostu je nutností znát ležitosti, identity, tradiční rodiny, lásky hmotných potřeb. Pravý význam du-
socioekonomickou situaci, hospodářské k vlasti, ve které žijeme, k Zemi, která je chovních hodnot, byl rozumově zploštěn
podmínky a vývoj na trhu práce. Klí- naší živitelkou a nositelkou. Úcta k před- pouze na bezduché lidské dobro. Nejde
čem, jak získat informace za horizontem kům a k jejich mimořádným činům, ke tedy o cestu novou, ale o obnovenou, vy-
četných událostí, je seznámit se s proce- kterým je osud vyzval, ať už žili v které- bízející všechny lidské tvory k aktivnímu
sy v současných změnách ve struktuře koli době. Naše děti aby ještě věděly, že přístupu k životu, ne k pasivní jízdě glo-
osídlení, dále sledovat změny v oblasti Český lev, dřímá v jejich hrudi. S pohr- bálním autobusem!
socioekonomických a bezpečnostních dáním jsme odhodili duchovní hodnoty
rizik, vyžadující pozornost veřejné sprá- Vojtěch Papřok,
vy zabývající se řešením problémů obcí, ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, o. p. s.
Nejsilnější „Procesy ve společnosti“, které dopadají na život občanů v obci a působí na změnu jejich chování, projevů a potřeb
promítající se v prostoru – území:
1. Globalizace – nerovný boj: Dochází k výrazné polarizaci území a růstu regionálních nerovností. Zvyšuje se ekonomická závislost národních
ekonomik na globálním trhu napříč světem. Rychle roste zahraniční pohyb zboží, služeb, technologie a kapitálu.
2. Měnící se socioekonomické podmínky způsobují nárůst sociopatologických a bezpečnostních rizik a vedou k formování vyloučených
lokalit, bezdomovectví. Sociálně slabé skupiny obyvatel se dostávají na okraj společnosti.
3. Stávající sociální struktury ve společnosti se proměňují v návaznosti na ztrátu původních hodnot, původní sociální instituce se rozpadají
(např. rodina, sousedé, přátelé), mění se způsob práce, což vyvolává úpadek tradičních oblastí ekonomiky a profesí.
4. Proměny trhu práce mění prostorové rozložení ekonomických aktivit, mění velikosti a zaměření podniků. Většinu světového trhu ovládají
velké korporace a malí podnikatelé mají omezené šance se prosadit.
5. Dochází k výrazným migračním přesunům, které ovlivňují sídelní strukturu. Tento proces měl za následek prohloubení rozdílů mezi měst-
skými a venkovskými oblastmi. Některá města se začaly označovat pojmem globální města, ty jsou všeobecně považovány za důležitá centra
světové ekonomiky.
6. Procesy globalizace zmenšují možnosti veřejné správy regulovat procesy v území. Ve všech zemích ovlivněných globalizací vystupují
do popředí stejné společenské trendy. Vytváří se tak jakási "globální kultura". Ve většině států na její úkor zanikají tradiční hodnoty. Vzniká nový
"univerzální mezinárodní životní styl", zasahující lidské myšlení, chování, jazyk, stravování.
20
Aplikovaný výzkum pro veřejnou správu
Víte proč nespí starosta vaší obce?
V současné době zpracováváme studii, jejich kompetencí a povinností, včetně minulosti, které vždy v člověku vytvářely
která se zabývá pracovním prostře- možnosti financování rozvojových akti- neobvyklou sílu, energii, která dokázala
dím starostů v obcích, ve kterých žije- vit z veřejných zdrojů. doslovně divy, a náhražkou za to dnes
te, chodíte do školy, sportujete, cho- Každý stát má svoji sociální funkci. Vše, hromadíme hmotu, expandujeme. Řád,
díte na procházky Vy i Vaše rodiny. Za co se týká uspořádání lidské společnos- který opravdu potřebujeme, nemá své
každým rozhodnutím, které ve Vaší ti, vychází ze sociálních, ekonomických, jméno, protože je odrazem nejpřiroze-
obci nastane, stojí osoba, která mož- zdravotních, kulturních, duchovních po- nějších vlastností a potřeb člověka jako
ná večer uléhá ke spánku plná starostí. třeb člověka v ní žijícího. Je tedy nesmysl- lidského ducha (tedy nejde jen o nakr-
Má Vaši podporu? né mluvit o státě bez sociálního kontextu mení těla) při svém velikém putování ži-
a ještě k tomu očekávat, že to bude fungo- votem, ve kterém nejsme rozhodně sami
Pro práci ve veřejné správě je klíčo- vat. Nyní stojíme před zcela novou sku- a nejde tedy jen o nás, ale také o spoustu
vou činností práce s informacemi tečností, která nesouvisí s organizačním živých tvorů, kterým jsme my život ne-
a zároveň s informačními tech- uspořádáním společnosti, ale s lidským dali, ale bez hnutí brvy jim ho bereme
nologiemi. Lidé bez znalosti základních vzájemným odcizením, které je důsled- i s podmínkami k němu. Jde o řád přiro-
procesů ve společnosti, jak dokazuje kem života ve společnosti tzv. individualit. zený či organický, který není výplodem
historie dávná i nedávná, jsou snadno Nejde dnes již o to, zda chceme kapitalis- čistého rozumu a jeho vykonstruovaných
manipulovatelní. Současná informační mus, socialismus, demokratismus, proto- snah, ale vychází ze zkušenosti a duchov-
media, jak je často uváděno, nepřinášejí že všechny tyto společenské systémy nám ní tradice dávných předků. Smyslem hle-
dostatečný a relevantní obraz toho, co předvedly svá úskalí či omezenost své dání nového společenského paradigmatu
se na našem území děje. Často se za- existence s následnou sebedestrukcí. Je je hodnota sama, její objevení, očištění
měřují na témata, která pozornost oby- potřeba se začít znovu ptát na samotnou a přetavení do duchovní hodnoty lidské-
vatel od skutečných problémů odvádějí podstatu lidství a smyslu naší existence, ho života. Duchovní hodnoty se nikdy
a přesouvají těžiště problémů směrem na obsah sociálna jako takového. Hledat neskvěly na klopě přebujelého rozumu
k bulvárním informacím. Pro dobrého odpovědi na příčiny ztráty lidské souná- a z něho vyplývajících nekonečných,
hospodáře - starostu je nutností znát ležitosti, identity, tradiční rodiny, lásky hmotných potřeb. Pravý význam du-
socioekonomickou situaci, hospodářské k vlasti, ve které žijeme, k Zemi, která je chovních hodnot, byl rozumově zploštěn
podmínky a vývoj na trhu práce. Klí- naší živitelkou a nositelkou. Úcta k před- pouze na bezduché lidské dobro. Nejde
čem, jak získat informace za horizontem kům a k jejich mimořádným činům, ke tedy o cestu novou, ale o obnovenou, vy-
četných událostí, je seznámit se s proce- kterým je osud vyzval, ať už žili v které- bízející všechny lidské tvory k aktivnímu
sy v současných změnách ve struktuře koli době. Naše děti aby ještě věděly, že přístupu k životu, ne k pasivní jízdě glo-
osídlení, dále sledovat změny v oblasti Český lev, dřímá v jejich hrudi. S pohr- bálním autobusem!
socioekonomických a bezpečnostních dáním jsme odhodili duchovní hodnoty
rizik, vyžadující pozornost veřejné sprá- Vojtěch Papřok,
vy zabývající se řešením problémů obcí, ACCENDO – Centrum pro vědu a výzkum, o. p. s.
Nejsilnější „Procesy ve společnosti“, které dopadají na život občanů v obci a působí na změnu jejich chování, projevů a potřeb
promítající se v prostoru – území:
1. Globalizace – nerovný boj: Dochází k výrazné polarizaci území a růstu regionálních nerovností. Zvyšuje se ekonomická závislost národních
ekonomik na globálním trhu napříč světem. Rychle roste zahraniční pohyb zboží, služeb, technologie a kapitálu.
2. Měnící se socioekonomické podmínky způsobují nárůst sociopatologických a bezpečnostních rizik a vedou k formování vyloučených
lokalit, bezdomovectví. Sociálně slabé skupiny obyvatel se dostávají na okraj společnosti.
3. Stávající sociální struktury ve společnosti se proměňují v návaznosti na ztrátu původních hodnot, původní sociální instituce se rozpadají
(např. rodina, sousedé, přátelé), mění se způsob práce, což vyvolává úpadek tradičních oblastí ekonomiky a profesí.
4. Proměny trhu práce mění prostorové rozložení ekonomických aktivit, mění velikosti a zaměření podniků. Většinu světového trhu ovládají
velké korporace a malí podnikatelé mají omezené šance se prosadit.
5. Dochází k výrazným migračním přesunům, které ovlivňují sídelní strukturu. Tento proces měl za následek prohloubení rozdílů mezi měst-
skými a venkovskými oblastmi. Některá města se začaly označovat pojmem globální města, ty jsou všeobecně považovány za důležitá centra
světové ekonomiky.
6. Procesy globalizace zmenšují možnosti veřejné správy regulovat procesy v území. Ve všech zemích ovlivněných globalizací vystupují
do popředí stejné společenské trendy. Vytváří se tak jakási "globální kultura". Ve většině států na její úkor zanikají tradiční hodnoty. Vzniká nový
"univerzální mezinárodní životní styl", zasahující lidské myšlení, chování, jazyk, stravování.
20