Page 66 - Rukovet_WEB
P. 66

Padá jablko daleko od stromu?                     továrny, jehož hobby byla truhlařina a  zvládal
                                                  tak řadu údržbářských prací doma i  na zahra-
                                                  dě. S  rodiči jsem absolvoval návštěvy divadel,
Povíte nám, jak to všechno začalo?
Narodil jsem se ve Zlíně, kde můj otec od uza- výstav, muzeí, hradů, zámků a  měst i  výlety
vření vysokých škol pracoval jako chemik ve po celém Československu. Přitom nám hodně
výzkumném ústavu firmy Baťa. Nejstarší vzpo- vyprávěli, hlavně o přírodě a historii, o umění,
mínky mám na útěky do lesů v době spojenec- o  řemeslech a  výrobě – jenom mluvit s  dětmi
kých náletů, což nám dětem nebylo interpreto- o politice by tehdy bylo riskantní.
váno jako něco hrozivého, ale jako běžná rutina.
Krátce po válce jsme se stěhovali do Prahy, kde Takže škola pro Vás představovala nudu?
jsem ale neměl žádné kamarády mého věku. Učitelky ve škole byly dosti nervózní. Aby také
Vlastně asi nejlépe jsem se cítil při pobytu na ne, když měly ve třídách přes čtyřicet dětí.
letním bytě ve Stražisku, kde jsme pobývali A protože mi učení celkem šlo, všímaly si mne,
spolu se širokou rodinou prostějovských praro- jen když jsem vyrušoval. Akorát v psaní a kres-
dičů, obklopeni spoustou známých a jejich dětí. lení jsem byl nešikovný a  moc mi nešel zpěv,
                                                  i když dnes už vím, jak jednoduché chyby jsem
                                                  tenkrát v dobré víře dělal. Škoda, že mi to teh-
A jak byste popsal své školní začátky?
Obecná škola v  Praze byla velmi neosobní dy učitelky nedokázaly několika větami vyložit.
a  vlastně mě nudila, protože jsem už od pěti V kreslení jsem na to sám přišel až v páté třídě.
let uměl slušně číst i počítat. Nepamatuji si, že Stále jsem však školu vnímal jako nutnou, ale
by mne doma nějak poučovali, přesto jsem měl zcela nezáživnou. Prvním učitelem, který mne
zažitou určitou představu, že je normální se konečně nadchnul, byl matematik v osmé třídě.
dobře učit a slušně chovat. Nejspíš mělo vliv to, Ten mi poprvé ukázal, jak může být matemati-
že jsem zkrátka žil v inspirujícím prostředí. Ne- ka hravá – že se jedna úloha dá řešit více způ-
jednalo se o poučování v pravém slova smyslu. soby. Hledání elegantního řešení mne uchvátilo
Maminka a někdy i babička mně i mému o něco natolik, až mne má ctižádost přivedla k  úspě-
staršímu bratrovi od dětství četla, od mala jsem chům v matematické olympiádě.
byl obklopen knihovnami a rodiče nám pečlivě
vybírali knihy ke čtení. Když mi bylo pět let, do- Tak jste si přece ve škole našel něco,
stali jsme k Vánocům ponk s nářadím a materi- co Vás naplňovalo?
álem a učili jsme se s ním pracovat. V létě jsme Dostal jsem se na jedenáctiletku, což byla tako-
navíc rádi sledovali mého dědečka – ředitele vá obdoba dnešní základní školy se čtyřletým
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71