Page 238 - Odborna_publikace_PTV
P. 238

Regionální vědy jsou tedy multidisciplinárním ant řešení s cílem odhadnout čistý přínos poli-
     oborem, který čerpá poznatky/znalosti z růz- tického řešení. Jsou zkoumány přímé i nepřímé
     ných vědních oborů. Následující schéma před- dopady/účinky politik, včetně zhodnocení dal-
     stavuje rámec pro vymezení regionálních věd ších možných vlivů. V úvahu je vzata také nulo-
     v prostorovém plánování v území.                     vá varianta – v případě, že politika (rozhodnutí)
                                                          nebude provedena. Stěžejní jsou kvalitní data,
     V současnosti se přírodními zdroji zabývají nejen analytické schopnosti (vč. volby správné hod-
     přírodovědné disciplíny, ale také hospodářské, notící metody) a následně politická podpora. Na
     technické vědy (vodohospodářství, lesní hospo- základě poznání procesů v území je nutné stano-
     dářství), sociologické, právní disciplíny a vše je vit cíle, kterých chceme dosáhnout. Regionalis-
     ukotveno v právním rámci České republiky.            tika tedy přináší důkazy potřebné pro politická
                                                          rozhodnutí, a to jak na národní, tak stejně i na
     Při volbě metod hodnocení všech procesů/jevů regionální úrovni.
     v území je využit přístup orientovaný na cíl, tzn.,
     nastavený výzkumný design musí být utvářen Aktéři regionální politiky jsou fyzické nebo práv-
     s vědomím vedoucím k dosažení cíle. V součas- nické osoby, tzn. jak občané, tak obce, kraje, ale
     né době Evropská komise preferuje tzv. Eviden- také soukromé subjekty. Kdo bude mít jakou roli,
     ce Based Policy – Politika založená na důkazech. určí znalost nástrojů ovlivňujících regionální po-
     Tento koncept byl původně vytvořen v oblasti litiku, ekonomická zdatnost a schopnost uplatnit
     medicíny a následně rozšířen do všech oblastí své záměry v území. Neznalost, vlažný postoj
     veřejné politiky. Spočívá ve formulaci politi- k politickým procesům v území, neschopnost
     ky – cílů a nástrojů k jejich dosažení na základě orientovat se v legislativě ČR, informační ne-
     „důkazů“, které prostřednictvím aplikovaného gramotnost, neznalost financování aktivit z ope-
     výzkumu pro potřeby veřejné správy přináší re- račních programů EU odsoudí mnohá území ke
     levantní poznatky umožňující správné nastave- stagnaci a úpadku. Budoucnost vždy historicky
     ní veřejných politik. Metodika tohoto konceptu přála připraveným.
     spočívá v porovnávání nákladů a přínosů vari-

238
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243