Page 174 - Odborna_publikace_PTV
P. 174

6.2.1	 Vzdělávání v zoo                             Zoo Ostrava se věnuje vzdělávacím a osvětovým
                                                         aktivitám již řadu let a v této oblasti poskytuje
     Zoologické zahrady po celém světě navštíví roč-     širokou nabídku od výukových programů pro
     ně na 600 milionů návštěvníků, což je obrovská      školy až po osvětové akce pro širokou veřejnost.
     základna pro osvětu a vzdělávání v otázkách         Cílovými skupinami vzdělávacích aktivit v Zoo
     zoologie, ekologie a ochrany přírody. I v rám-      Ostrava jsou jednak děti z mateřských škol, žáci
     ci České republiky patří zoologické zahrady         a studenti základních a středních škol i poslu-
     k nejnavštěvovanějším turistickým cílům. Pří-       chači vysokých škol (formální vzdělávání), jed-
     tomnost živých zvířat napomáhá k vytváření          nak široká veřejnost – rodiny s dětmi, senioři,
     pozitivních postojů dětí i dospělých ke zvířatům    handicapovaní spoluobčané
     a k přírodě vůbec, k posílení jejich zájmu o otáz-  (neformální vzdělávání).
     ky ochrany životního prostředí.

     Vzdělávací aktivity Zoo Ostrava

     •	 Napříč všemi vzdělávacími a osvětovými aktivitami se prolíná několik aspektů:
     •	 Jsou určeny všem věkovým kategoriím.
     •	 Jsou interaktivní a prožitkové, tak aby děti i dospělí zapojili při poznávání více smyslů.
     •	 Poukazují na problematiku ohrožení zvířat ve volné přírodě a vysvětlují význam zoologic-

           kých zahrad při záchranných chovech.
     •	 Představují konkrétní záchranné programy, na kterých se Zoo Ostrava podílí.
     •	 Boří mýty a nepravdy o zvířatech, které mnohdy vedou k neoprávněnému vytvoření nega-

           tivního postoje k těmto zvířatům.
     •	 Nezapomínají na ohrožené druhy zvířat žijící v naší přírodě.
     •	 Vysvětlují význam daného chování zvířat, které mohou děti samy pozorovat.
     •	 Poukazují na přirozené vazby mezi zvířaty, např. mezi šelmami a jejich kořistí.
     •	 Přibližují úskalí chovu zvířat v lidské péči.
     •	 Nabádají, jak (ne)pomáhat zvířatům.
     •	 Zdůrazňují zodpovědnost za domácí mazlíčky a další doma chovaná zvířata.
     •	 Představují méně„oblíbené“ skupiny zvířat.
     •	 Sledují nejnovější poznatky a objevy v zoologii, genetice a dalších vědních disciplínách.

174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179