Page 174 - Odborna_publikace_PTV
P. 174
6.2.1 Vzdělávání v zoo Zoo Ostrava se věnuje vzdělávacím a osvětovým
aktivitám již řadu let a v této oblasti poskytuje
Zoologické zahrady po celém světě navštíví roč- širokou nabídku od výukových programů pro
ně na 600 milionů návštěvníků, což je obrovská školy až po osvětové akce pro širokou veřejnost.
základna pro osvětu a vzdělávání v otázkách Cílovými skupinami vzdělávacích aktivit v Zoo
zoologie, ekologie a ochrany přírody. I v rám- Ostrava jsou jednak děti z mateřských škol, žáci
ci České republiky patří zoologické zahrady a studenti základních a středních škol i poslu-
k nejnavštěvovanějším turistickým cílům. Pří- chači vysokých škol (formální vzdělávání), jed-
tomnost živých zvířat napomáhá k vytváření nak široká veřejnost – rodiny s dětmi, senioři,
pozitivních postojů dětí i dospělých ke zvířatům handicapovaní spoluobčané
a k přírodě vůbec, k posílení jejich zájmu o otáz- (neformální vzdělávání).
ky ochrany životního prostředí.
Vzdělávací aktivity Zoo Ostrava
• Napříč všemi vzdělávacími a osvětovými aktivitami se prolíná několik aspektů:
• Jsou určeny všem věkovým kategoriím.
• Jsou interaktivní a prožitkové, tak aby děti i dospělí zapojili při poznávání více smyslů.
• Poukazují na problematiku ohrožení zvířat ve volné přírodě a vysvětlují význam zoologic-
kých zahrad při záchranných chovech.
• Představují konkrétní záchranné programy, na kterých se Zoo Ostrava podílí.
• Boří mýty a nepravdy o zvířatech, které mnohdy vedou k neoprávněnému vytvoření nega-
tivního postoje k těmto zvířatům.
• Nezapomínají na ohrožené druhy zvířat žijící v naší přírodě.
• Vysvětlují význam daného chování zvířat, které mohou děti samy pozorovat.
• Poukazují na přirozené vazby mezi zvířaty, např. mezi šelmami a jejich kořistí.
• Přibližují úskalí chovu zvířat v lidské péči.
• Nabádají, jak (ne)pomáhat zvířatům.
• Zdůrazňují zodpovědnost za domácí mazlíčky a další doma chovaná zvířata.
• Představují méně„oblíbené“ skupiny zvířat.
• Sledují nejnovější poznatky a objevy v zoologii, genetice a dalších vědních disciplínách.
174