Page 3 - Casopis_PTV_2015_1
P. 3
ekvapil mne zájem Úvodní slovo

mladé "facebookové" generace o vědu

V ážené kolegyně, vážení kolegové, i další navazující spolupráce, již mimo rámce řešeného projektu
milí čtenáři, časopis, který jste – pomoc při organizaci zájmových kroužků, biologických olym-
právě otevřeli, je součástí řešení piád, exkurzí apod. I když jsme na počátku projektu měli znač-
projektu „Poznej tajemství vědy“. Tento nou obavu, z toho, že žáci a studenti nebudou mít o naši práci
projekt se počátkem roku 2015 postupně, a  výsledky zájem, po první exkurzi žáků základní školy byly
avšak nezadržitelně, dostává do své závě- naše obavy plně vyvráceny.
rečné fáze. Při společném řešení projektu „Poznej tajemství vědy“ jsem si
Nejdůležitější náplní naší práce se v posledních letech stal ma- uvědomil, jak je důležité a  někdy i  velice jednoduché vzbudit
ximální důraz na účast ve všech dostupných veřejných soutě- u naší mladé „facebookové“ generace zájem o vědu a výzkum-
žích v oblasti vědy a výzkumu, a to jak v ČR, tak i v zahraničí. nou práci. Při neskutečně rychlém vývoji a rozvoji všech druhů
Spektrum řešených projektů ústavu je tedy díky tomu značně informačních a komunikačních nástrojů a nepřetržitém přístu-
široké a  představuje několik desítek projektů z  různých oblas- pu k jakýmkoli informacím, je nesmírně důležité učit mladou
tí a  od různých poskytovatelů prostředků na vědu a  výzkum. generaci informace filtrovat a vybírat ty podstatné a využitelné.
Jen namátkou mohu uvést některé z  nich: v  oblasti veřejných Velice důležité je rovněž vést žáky a studenty k samostatné práci
prostředků na vědu a  výzkum jsou to především Technolo- při hledání těch „správných“ informací a poznatků v reálném
gická agentura ČR, Grantová agentura ČR, Ministerstvo vni- čase a místě. Jinými slovy jsem chtěl říci, že současná generace
tra, Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo školství, mládeže obyvatel této planety má k dispozici takové komunikační pro-
a  tělovýchovy, Ministerstvo zdravotnictví. Dále to jsou dlou- středky, které jsou využitelné 24 hodin denně a skýtají nepře-
hodobé komerční projekty na podporu výkonu státní správy berné množství možností a výstupů, že je nanejvýš vhodné se
MŽP v  oblastech vodního a  odpadového hospodářství. V  ne- tímto fenoménem zabývat pro jeho plné využití.
poslední řadě jsou to i  projekty financované v  rámci přes- V každodenní práci vědce by měla být i určitá představa o bu-
hraniční spolupráce s okolními státy a rovněž i projekty řešené doucnosti. Každý, kdo je v  prostředí vědy a  výzkumu aktivní,
v evropském prostoru za spoluúčasti našich zahraničních part- se snaží vytvářet nějaké hodnoty (vynálezy, patenty, původní
nerů – Rámcové programy EU. články, odborné knihy, software atd.). Zároveň je pro každého
Je zřejmé, že hlavní těžiště výzkumných aktivit v našem regionu vědce důležité pamatovat na to, že je nutné své znalosti předá-
leží na půdě veřejných vysokých škol, univerzit a  velkých prů- vat další generaci a  tím zachovat kontinuitu, myšlenky a  vize
myslových podniků a uspět na trhu výzkumných projektů v naší každého smysluplného výzkumu. Právě předávání vědomostí
oblasti (životní prostředí) je velice obtížné. Účast ústavu, jako mladé generaci a  popularizace výsledků mezi laickou i  odbor-
jednoho z partnerů projektu „Poznej tajemství vědy“, je pro ústav nou veřejností vidím jako zásadní přístup každého zodpověd-
vysoce přínosná a rozvíjí další možnosti a směry našeho zájmu. ného vědce a výzkumníka. Skutečnost, která často posouvá ně-
Samotné řešení projektu, jeho jednotlivé aktivity a  dílčí vý- jakou myšlenku správným směrem, je pochybnost či nejistota
sledky jsou pro nás zcela novou a velice zajímavou zkušeností o „správnosti“ stávajícího stavu.
a otevřely pro náš ústav další možnosti, zejména na poli popu- Závěrem bych chtěl za sebe i za kolegy z VÚV T. G. M., v.v.i. po-
larizace naší činnosti a jejich výsledků v určitém segmentu laic- přát všem ostatním partnerům projektu „Poznej tajemství vědy“
ké veřejnosti, který jsme doposud nepoznali nebo jehož zájem do závěrečné etapy řešení mnoho pracovní inspirace a nápadů,
nám zcela unikal. Tímto segmentem či cílovou skupinou jsou které jistě budou v maximální možné míře obohacovat finální
žáci a  studenti základních a  středních škol, v  případě našeho výstupy tohoto projektu. Také bych si přál, aby alespoň malé-
projektu, z regionu Moravskoslezského kraje. V průběhu již re- mu zlomku žáků a studentů, kteří byli a jsou cílovou skupinou
alizovaných projektových aktivit – odborných stáží, letní školy, našeho snažení, tento projekt posloužil jako určité pozvání do
workshopů, jsme s velikým potěšením zaznamenávali vysokou světa vědy a nebáli se do něj ve svém dalším životě vstoupit.
míru zájmu o naše činnosti a výsledky, a to jednak u mladé ge-
nerace, ale i u pedagogů, odborných pracovníků a dalších part- Ing. Petr Tušil, Ph.D., MBA
nerů projektu. V některých případech byla dokonce dohodnuta Vedoucí ostravské pobočky, Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. M., v. v. i.

3
   1   2   3   4   5   6   7   8