Page 81 - Rukovet_WEB
P. 81

ry konečně přenesli ke klinické části studia, kde
jsme se setkali poprvé s pacienty. V tomto čase se
ve mně vše spojilo. Najednou jsem si dokázal po-
skládat informace získané v anatomii, histologii,
fyziologii, biochemii, patologii, patofyziologii
a  dalších oborech do jednoho celku, jako velké
puzzle. Propojením znalostí jsem získal obrov-
skou přidanou hodnotu. Vytvořily se synapse,
o kterých jsem dříve neuvažoval. Změnil se můj
pohled na některé dříve tak nezáživné předměty.
A přišel nový impuls ke studiu, dá se říci, že po-
znání ve mně zažehlo plamen. Po večerech jsme
jako studenti chodili ke starším lékařům na služ-
by, abychom se mohli setkat s akutními pacienty
a rozšířit si své znalosti a dovednosti.

Jak vnímáte svět vzdělávání
v oblasti medicíny?
Některé vědní obory umožňují kontinuální
vzdělávání systémem learning by doing (učení
se za pochodu), ale medicína vyžaduje pečlivou
přípravu a neustálou systematickou práci. Někdy
stojí lékař před pacientem sám a někdy se na léč-
bě podílí celé týmy lékařů. Vždy však za tím stojí
obrovský kus práce. Medicína je dnes tak široká,
že týmová práce je nezbytná. Vytvořit pracovní
specializovaný tým nebo vědecký tým a hlavně
zajistit kvalitní podmínky pro práci není v České
republice, a obzvláště na Ostravsku, jednoduché.
To jsem si uvědomil již během studia, kdy jsem
absolvoval krátkou stáž v  Rakousku a  v  Brazí-
lii. Všimnul jsem si, že studenti jsou zde jinak
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86