Page 30 - Rukovet_WEB
P. 30

vedli ke konkrétním kroužkům, mohl jsem si Byl jste dobrým žákem?
vybrat sám, ale důležité bylo, abych nebyl ne- Učil jsem se velmi dobře, i  když na druhém
činný. Rodiče zkrátka neměli rádi pasivní tráve- stupni jsem na vysvědčení samé jedničky už
ní času, jako je třeba sledování televize. Naučili nemíval. Dvojky jsem měl z  předmětů, které
mě zodpovědnosti i  určité pracovní disciplíně. nepatřily k  mým oblíbeným, jako třeba fyzika
Na druhé straně jsem ale mohl v  dětském po- nebo ruština. Možná jsem byl až zbytečně fixo-
koji rozvíjet téměř bez omezení své první pří- vaný na dobré známky a  přespříliš ukázněný.
rodovědné, kupříkladu chovatelské aktivity. Až později jsem totiž zjistil, že jistá míra „nedů-
V  malém pokojíku rychle přibývalo akvárií, věry“ vůči oficiálním informacím, předkláda-
všemožných živých i  preparovaných zvířat i  ji- ným třeba učiteli, může být také prospěšná. Po-
ných přírodnin, čímž rázně ubývalo prostoru chybovačný člověk si pokládá nečekané otázky,
pro nebiologické aktivity. To nesla velmi nelibě vytváří originální hypotézy a hledá neobvyklá
moje sestra, která se mnou pokoj sdílela.       řešení. To jsou záležitosti, které jsou pro bada-
                                                telskou práci velmi užitečné. Tím ale neříkám,
                                                že pracovitost, trpělivost a pečlivost by byly pro
Dovedete dnes posoudit,                         vědce vlastnostmi méně důležitými.

jak Vás ovlivnila škola?
Myslím, že dost, i  když si to člověk moc neu-
vědomoval. Na základní škole a  později také Proč jste se rozhodl pro studium
na gymnáziu jsem získal všeobecný základ pro právě Vašeho oboru?
svou budoucí činnost. Ve škole jsem si oblíbil Během středoškolských studií jsem byl už do-
jak některé humanitní předměty, jako řeba li- statečně odborně vyhraněný. Řešil jsem biolo-
teraturu, tak i  přírodovědné obory. Měl jsem gické či ekologické práce v rámci středoškolské
rád přírodopis, chemii a  částečně i  matemati- odborné činnosti (SOČ), účastnil jsem se bio-
ku, protože mě bavilo řešení matematických logických olympiád. Mezi mé největší tehdejší
logických úloh. A  ještě jedna věc byla hodně zážitky patřily návštěvy entomologických burz,
důležitá. Byli to kamarádi, se kterými jsem se kde jsem s radostí utrácel své úspory, a také en-
ve škole poznal. Od začátku školní docházky tomologické výlety do přírodně cenných oblastí.
jsem chodil do třídy se svým nejlepším a  ce- Zkrátka o  výběru oboru jsem měl jasno mno-
loživotním kamarádem. Naše přátelství, které hem dříve, než se začaly podávat přihlášky na
trvá dodnes, se právě na základní i střední ško- vysokou školu. Otázka jen zněla, jestli to bude
le jednoznačně utvrdilo.                        specializované nebo učitelské zaměření studia.
                                                Pocházel jsem z učitelské rodiny, matka i otčím
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35