Page 112 - Odborna_publikace_PTV
P. 112

Tvrdá protipovodňová opatření představují           pečnostní přeliv. Přehrady se dělí podle použi-
technické investiční celky velkého rozsahu, jako    tého materiálu, stavební konstrukce aj. Budují se
jsou přehrady, hráze nebo poldry pro zádrž vel-     hráze z nesoudržných materiálů, u nichž pod-
kého objemu vody. Údolní nádrže a přehrady          statnou část tvoří zemina, nebo hráze kamenité,
patří k důležitým vodohospodářským stavbám          kde stabilizační část tvoří kamenivo a těsnicí část
tvořícím v řadě případů jeden ze základních         hráze zajišťují rozdílné těsnicí materiály. Hráze
článků vodohospodářských úprav odtokových           ze soudržných materiálů jsou buď celokamenné,
poměrů. Mají význam především pro akumulaci         nebo betonové.
vod – ta je užitečná nejen k zadržení velkých vod,  Na obr. 3.27 je vidět, že každá nádrž má mini-
ale i k zabezpečení dostatečného průtoku v řece     mální a maximální zásobní objem. Vodohospo-
v době sucha. Nádrže mají příznivý vliv na zvět-    dářský dispečink tak může manipulovat s od-
šení zásob podzemních vod a slouží i k rekreač-     tokem z nádrže a reagovat na meteorologické
ním účelům (kromě vodárenských nádrží).             podmínky a potřeby obyvatel a průmyslu. Vodá-
Vlastní přehradu tvoří vzdouvací stavba, pře-       renskou nádrž je možno poznat podle odběrné-
hrazující údolí toku a uzavírající prostor vodní    ho objektu uvnitř nádrže v blízkosti hráze. Ten
nádrže. K nejdůležitějším objektům patří pře-       umožňuje odběr surové vody z různých hloubek
hradní hráz, výpustná, odběrná zařízení a bez-      podle toho, kde je voda právě nejkvalitnější.

                           Obr. 27 Příčný řez sypanou zemní hrází nádrže Olešná (1. sprašové hlíny, 2. netříděný zemní materiál 3. proluviální štěrky,
                           4. říční štěrk, 5. písek, 6. kamenný pohoz, 7. kamenná rovnatina, 8. štěrkový drén, a. náplavové hlíny, b. údolní štěrky, c.
                           jílovce). Zdroj: Povodí Odry, a.s.

112
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117